3 van de 10 gemeenten (30%) ondersteunt schoolzwemmen

Vier jaar geleden was dit nog 43 procent. In grote gemeenten wordt vaker schoolzwemmen aangeboden dan in kleine gemeenten.

Dat concludeert het Mulier Instituut dat binnen het project NL Zwemveilig onderzoek heeft gedaan naar het ondersteunen van schoolzwemmen door gemeenten. In samenwerking met VSG (Vereniging Sport en Gemeenten) zijn 253 gemeenten ondervraagd.

De belangrijkste reden voor gemeenten om schoolzwemmen te ondersteunen komt voort uit de lange traditie die schoolzwemmen in veel gemeenten kent. Redenen voor gemeenten om schoolzwemmen niet te ondersteunen zijn een gebrek aan financiën,  dat kinderen al een diploma hebben of dat het ten koste gaat van lestijd.

De verwachting is dat minder gemeenten in de toekomst schoolzwemmen aanbieden aangezien vier procent van de gemeenten die nu schoolzwemmen aanbiedt, het overweegt af te schaffen en dertien procent van de gemeenten aangeeft minder te gaan investeren in schoolzwemmen.

Klik hier voor het factsheet ‘Schoolzwemmen. Perspectief gemeenten 2016.’

Klik hier voor meer informatie over NL Zwemveilig

Neem voor meer informatie contact op met het Mulier Instituut, Corry Floor of kijk op www.mulierinstituut.nl.

Geplaatst op: 10 januari 2017