Brabant zet in op verduurzamen sportlocaties

Met een experiment voor vijftig sportclubs wil de provincie Sport zonnepanelen Brabant
Noord-Brabant in beeld krijgen hoe zoveel mogelijk van de 5.100 Brabantse sportaccommodaties energieneutraal kunnen worden. Verenigingen uit dertien gemeenten doen mee. De belangstelling voor een vervolgproject is nu al groot.

Verenigingen melden zich
De aankondiging van het experiment maakt deze week al veel reacties los op social media, zegt provinciewoordvoerder Floris Ran. Diverse gemeenten en verenigingen melden zich om mee te doen. De proef die nu begint is echter vol. ‘Maar gemeenten en clubs die ook willen aanhaken, moeten zich vooral melden bij Sportservice Noord-Brabant. Na de zomer willen we met de uitkomsten van dit experiment snel door met de vervolgstap om zoveel mogelijk sportaccommodaties te verduurzamen.’

Energiewinst
Daarvoor is het nodig om zich te krijgen op de mogelijkheden voor energiebesparing en –opwekking bij sportclubs en hoe dat kan worden gefinancierd. De provincie schat in dat bij ruim de helft van de sportverenigingen energiewinst is te behalen. De onderlinge verschillen zijn groot, afhankelijk van het energiegebruik, de accommodatie, het eigendom van velden en gebouwen en de financiële mogelijkheden. Het experiment moet duidelijk maken hoe zo veel mogelijk verenigingen kunnen verduurzamen.

Meenemen naar huis
Volgens Noord-Brabant besteden sportverenigingen 15 tot 20 procent van hun uitgaven aan energie. Bij verenigingsbesturen ontbreekt het vaak aan tijd, expertise of financiën om energie te besparen of duurzame energie op te wekken. Gedeputeerde Anne-Marie Spierings denkt dat de sportclubs een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan het verlagen van het energieverbruik in Brabant. Dan gaat ook voor de verenigingen de energierekening omlaag, stelt Spierings. ‘Ook hoop ik dat we met dit experiment heel veel leden van sportverenigingen bewust maken van de mogelijkheden van duurzame energie en dat zij ook thuis gaan kijken of ze hier iets mee kunnen.”

Leden investeren
Van goede voorbeelden kunnen anderen leren. Zo noemt de provincie atletiekvereniging Thor uit Roosendaal, die zeventig duizend euro investeerde in energievoorzieningen en daardoor bijna energieneutraal is geworden. De investering is opgebracht door de leden via ledencertificaten waarop zij rente ontvangen. Volgens woordvoerder Ran moet het experiment leiden tot een pakket informatie en expertise dat relatief makkelijk is aan te passen voor andere verenigingen. ‘Zo minimaliseren we de energie die het kost om te verduurzamen. Andere verenigingen kunnen gaan zien wat het oplevert en hoe zij met snelle stappen ook kunnen verduurzamen.’

Esco
Financiering is daarin een belangrijk onderdeel. Noord-Brabant denkt aan de oprichting van een Energy Service company (Esco), die wordt ontwikkeld door het Energiefonds Brabant. ‘Zo kun je op grote schaal voor meerdere accommodaties een bepaalde verduurzamingmethode financieren. Bijvoorbeeld de aanschaf van zonnepanelen die ook energie leveren aan een woonwijk naast de accommodatie.’

In het experiment werkt de provincie samen met Sportservice Noord-Brabant, stichting MOED en het Energiefonds Brabant. De gemeente Roosendaal, waar Sportservice Noord-Brabant inmiddels een quickscan heeft uitgevoerd bij twintig sportverenigingen, stort bijna 1 miljoen euro in een duurzaamheidsfonds, waarmee de clubs hun accommodaties schoner en energiezuiniger kunnen maken.

Bron: Binnenlands Bestuur, 9 februari 2017

Geplaatst op: 21 februari 2017