Eén richtlijn voor aantal kleedkamers en velden

Afgelopen jaren is door diverse partijen een gote hoeveelheid aan normen en richtlijnen opgesteld voor het aantal kleedkamers en velden. Dit leidde over het algemeen tot onduidelijkheid en weerstand in gesprekken tussen verenigingen en gemeenten. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) en KNVB hebben nu, samen met hun leden, één nieuwe richtlijn opgesteld.

Uitgangspunten

Deze nieuwe richtlijn:

• is een – eenduidig – vertrekpunt;
  • geldt bij wijziging van de situatie of bij aanpassing van het aantal velden en/of kleedkamers;
  • mag geen eenzijdig beleid/besluit zijn, maar moet een objectief beeld geven van de (toekomstige) situatie.

Vervolgens moet een goede communicatie/samenwerking tussen gemeente(n) en voetbalvereniging(en) leiden tot wederzijds begrip en uiteindelijk een juist gebruik van de richtlijn.

De wijzigingen

De belangrijkste wijzingen ten opzichte van de oude normen en richtlijnen, zijn:

• het is geen momentopname meer. Demografische ontwikkelingen en ledenontwikkelingen worden meegewogen;
  • ook de samenstelling van de vereniging (alleen senioren of ook pupillen en junioren) is van belang;
  • er wordt niet meer alleen gekeken naar natuurgrasvelden, maar ook naar het gebruik van kunstgrasvelden;
  • multifunctionaliteit gebruik (schoolgebruik, openbaar gebruik of anders) wordt eveneens meegewogen;
  • elk traject is maatwerk.

Hier vindt u de toelichting op de behoeftebepaling.

Hier vindt u het nieuwe model. De demografische ontwikkelingen zijn over het algemeen bekend bij de gemeente en de ledenontwikkelingen bij de vereniging zelf.

Voor vragen kunt u contact opnemen met uw contactpersonen bij VNG en VSG of met de KNVB.

Geplaatst op: 5 mei 2016