Gemeente Hellendoorn Sportgemeente van het Jaar 2016

hellendoorn-sportgemeente-van-2016-anita-riemersmaDe gemeente Hellendoorn heeft de eervolle titel ‘Sportgemeente van het Jaar 2016’ in de wacht gesleept. Dit is vandaag tijdens het congres van Vereniging Sport en Gemeenten in Leeuwarden bekendgemaakt. Naast de felbegeerde titel ontving de Hellendoornse wethouder sport Johan Coes uit handen van de vorige winnaar, wethouder Jan Steenbergen van Hoogeveen een bokaal. Ook kreeg de gemeente Hellendoorn een cheque met een geldprijs om bekendheid te geven aan de titel. De prijs voor het ‘Beste Initiatief 2015/2016’ op sportgebied ging naar de gemeente Noordwijk voor het initiatief ‘De maatschappelijk functie van sport.’

Na een close-finish met de andere genomineerde gemeenten Barneveld, Noordwijk en ’s Hertogenbosch was de jury van oordeel dat de gemeente Hellendoorn de titel ‘Sportgemeente 2016’ heeft verdiend. Met haar sportbeleid heeft Hellendoorn de jury het meest weten te imponeren.

De jury bestempelt het Hellendoornse sportbeleid als ‘modern’ en met goede aandacht voor speciale doelgroepen. Van mensen met een beperking tot kwetsbare senioren. Hellendoorn heeft een doordachte visie op sport en hanteert een aanpak waarbij iedereen in de gelegenheid wordt gesteld om bij te dragen aan deze visie.

Hellendoorn is dus een sportgemeente bij uitstek. Met name op de kernindicatoren die het lokale sportklimaat in de gemeente weergeven, scoort Hellendoorn op alle aspecten bovengemiddeld. Zo beschikt Hellendoorn over ruime aantallen sportvoorzieningen, zowel binnen als buitenfaciliteiten en is er ook aan zwemwater geen tekort.

Daarnaast investeert Hellendoorn fors in sport en bewegen. Enerzijds omdat sport en bewegen in zich waardevolle activiteiten zijn. Maar ook om de doelstellingen op het gebied van sport, gezondheid, integratie, welzijn en participatie waar te maken. Het ruime sportaanbod, de prachtige voorzieningen en een stimulerend gemeentelijk beleid zorgen voor een hoge sportparticipatie. Bovendien ligt het percentage inwoners van Hellendoorn dat lid is van een vereniging landelijke gezien erg hoog.

Als beste initiatief, dat onderdeel uitmaakt van de verkiezing, heeft Hellendoorn gekozen voor het succesvolle project ‘Sporten ’t werk(t) waarin de veilige sportomgeving wordt gebruikt om mensen met een grote achterstand tot de arbeidsmarkt letterlijk en figuurlijk weer in beweging te krijgen. Het initiatief heeft, op basis van concrete en meetbare resultaten bevestigd dat sport in relatie tot participatie en re-integratie een krachtig interventiemiddel is door de positieve invloed op werkzoekenden.

In Hellendoorn stelt de gemeente “Sport is van ons allemaal. Niet alleen op papier maar vooral ook in de dagelijkse praktijk van alle inwoners.” De jury is dan ook erg gecharmeerd over de trots die Hellendoorn uitdraagt en het enthousiasme waarmee dit gepresenteerd wordt. Met recht mag Hellendoorn zich Sportgemeente van het jaar noemen!

De Verkiezing Sportgemeente is dit jaar voor de elfde keer georganiseerd door Vereniging Sport en Gemeenten, NOC*NSF en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Geplaatst op: 28 september 2016