Gemiddelde milieubelasting gymzalen en sporthallen in beeld

Zeven gemeenten met 15 sporthallen, 3 sportzalen én 21 gymzalen namen als VSG-lid gratis deel aan de Milieubarometer voor binnensportaccommodaties. In opdracht van Vereniging Sport en Gemeenten berekende Stichting Stimular in 2016 de gemiddelde milieubelasting van deze gym- en sportzalen. Dit gemiddelde is verwerkt in een benchmark waarmee binnensportaccommodaties en gemeenten de milieubelasting van de sport- of gymzaal kunnen vergelijken met die van andere zalen. De gemiddelde milieubelasting en kengetallen zijn inmiddels gepubliceerd.

Grootste milieubelasting

De deelnemende gymzalen en sporthallen zijn een mix van oud en nieuw. De gebruiksuren van de sporthallen variëren van 15 tot 120 uur per week, die van de gymzalen van 10 tot 60 uur per week. De 15 sporthallen, 3 sportzalen en 21 gymzalen zijn vergeleken op milieubelasting en diverse milieukengetallen. De resultaten van de benchmark laten zien dat verwarming de grootste deel (50-62%) van de milieubelasting veroorzaakt. Elektriciteit is ook belangrijk 36-48% . Water is relatief onbelangrijk.

Factoren

De variatie van energie- en watergebruik van sport- en gymzalen is enorm groot. Ook als deze gecorrigeerd worden voor oppervlak en aantal gebruiksuren. De factoren die de grootste spreiding veroorzaken zijn:

• Isolatiegraad van het pand.
  • Mate waarin installaties (licht, verwarming, ventilatie) schakelen op aanwezigheid/gebruik.

Hoe te besparen?

De grootste besparing is te behalen door gebruik van de installaties (licht, ventilatie, verwarming, eventuele koeling) dicht aan te sluiten bij de gebruiksuren door schakelklokken en aanwezigheidsdetectie. Dit geldt zeker voor gebouwen met een laag aantal gebruiksuren. Het installeren van zuinige techniek zoals LED-lampen en warmteterugwinning loont juist het eerst bij gebouwen met een groot aantal gebruiksuren, Dat betekent dat bij een sportzaal besparingsmaatregelen zich gemiddeld sneller terugverdienen.
Een gemeente kan veel leren over besparingen door het gebruik van zijn eigen locaties te spiegelen aan het gemiddelde en ze onderling te vergelijken per gebruiksuur en vierkante meter. Binnen een gemeente bestaat vaak uniformiteit wat betreft beheer waardoor vergelijken makkelijker is. Het uitwisselen van ervaringscijfers en besparingsmaatregelen met andere gemeenten kan een volgende stap zijn om sportaccommodaties energiezuinig te maken.

Kijk voor de resultaten van de Milieubarometer van de benchmark gymzalen of die van de benchmark sporthallen.

Milieubarometer

De Milieubarometer is een duurzaamheidsmonitor en maakt de milieukosten en milieuprestaties van een binnensportaccommodatie of zwembad eenvoudig en snel zichtbaar. Deelname aan de Milieubarometer stimuleert te werken aan verbetering van de milieuprestaties, energiebesparing en besparing van gerelateerde kosten.

Ervaringen van gemeenten

Gemeenten die deelgenomen hebben aan de benchmark raden andere gemeenten aan om deze te gebruiken voor de binnensportaccommodaties. Ervaringen leren dat het een handige tool is om te kunnen vergelijken met gemiddelden.

Een deelnemende gemeente noemde als groot voordeel dat ‘door de sporthalbeheerders te betrekken er een drietal super enthousiast energiebepaarders naar voren zijn gekomen.’ Voor een andere gemeente vormt de informatie uit de benchmark de basis voor de beleidsvorming én is aanleiding tot nader onderzoek en gesprek.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over de Milieubarometer dan kunt u contact opnemen met Rick Brounen, beleidsadviseur Vereniging Sport en Gemeenten, r.brounen@sportengemeenten.nl of 06 – 835 657 74.

Voor informatie over de resultaten kunt u terecht bij of Willemien Troelstra, w.troelstra@stimular.nl  of 010 – 238 28 24.

Geplaatst op: 24 januari 2017