Geslaagde inspiratiebijeenkomst ‘Modern Sport- en Beweegbeleid’

15 december 2016 - Beek

In de prachtige locatie de ‘Oude Pastorie’, gelegen op het sportcomplex de Haamen, vond 15 december jl. de Inspiratiebijeenkomst ‘Modern sport- en beweegbeleid’ plaats. 43 deelnemers schoven aan voor een heerlijk ontbijt en wisselden kennis en ervaringen uit.

Plenair programma

Een groot aantal gemeenten voert sport- en beweegbeleid uit, maar te weinig Limburgse gemeenten hebben een actuele beleidsnota of kader voor sport en bewegen constateerde Jack Opgenoord, directeur Huis voor de Sport Limburg. Dit werd gestaafd door Remco Hoekman die daarvoor de cijfers van het Mulierinstituut presenteerde.

Lisette Sickmann, regioadviseur VSG stelde de vraag: “Durven wij als overheidsvertegenwoordigers, daadwerkelijk meer los te laten en wat gebeurt er dan?” Gedeputeerde Ger Koopmans ziet grote kansen voor Limburg op het gebied van sport en bewegen. Hij bepleitte voor meer regionale samenwerking, bijvoorbeeld met betrekking tot talentontwikkeling rondom Sittard, Venlo en Weert.

Na deze plenaire sessie volgden de deelnemers vier workshops.

• Sportief Samen Verder
    Hoe heeft ‘s Hertogenbosch haar burgers meegenomen in het maken van een nieuw sport- en beweegbeleid?
    Door: Marielle van Houtum, gemeente ‘s-Hertogenbosch
  • Regiovisie Sportregio Noord-Limburg
    In de sportregio Noord-Limburg werken zeven gemeentes samen op het gebied van sport- en bewegen en hebben een regiovisie op papier gezet.
    Door: Peter van Rijn, Sportregio Noord-Limburg
  • Sport en lokaal beleid. Meten is weten
    Het nut van benchmarken toegelicht, met o.a. VSG-monitor Sport en Gemeenten.
    Door: Remco Hoekman Mulier Instituut en Jorg Eijssen, adviseur Huis voor de Sport Limburg
    Bekijk de presentatie
  • Beleidswijzer sport en bewegen. Dit instrument wordt momenteel ontwikkeld en is een
    hulpmiddel om te komen tot sport- en beweegbeleid.
    Door: Marieke Verhaaf, Kenniscentrum Sport
    Bekijk de presentatie

De bijeenkomst sloot af met een rondleiding over het complex de Haamen. De deelnemers vertrokken naar huis met nieuwe inspiratie of nieuwe kennis of andere overtuigingen.

Deze inspiratiebijeenkomst georganiseerd door Huis voor de Sport Limburg en Vereniging Sport en Gemeenten. Op 9 februari 2017 vindt een zelfde inspiratiebijeenkomst plaats in Roosendaal.

Foto-impressie

Geplaatst op: 19 december 2016