Noordwijk wint ‘Beste Initiatief op sport- en beweeggebied 2015/2016’

Met ‘De maatschappelijke functie van sport’

noordwijk-sportinitiatief-2016-anita-riemersmaGemeente Noordwijk is met het initiatief ‘De maatschappelijke functie van sport’ gekozen tot winnaar van het ‘Beste Initiatief op sport- en beweeggebied 2015/2016’. Deze prijs vormt een apart onderdeel van de ‘Verkiezing Sportgemeente van het Jaar’ die jaarlijks wordt georganiseerd door Vereniging Sport en Gemeenten (VSG), sportkoepel NOC*NSF en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Tijdens het VSG-congres ontvingen de winnaars een beeldje.

De maatschappelijke functie van sport’  krijgt veruit de meeste stemmen van de ‘publieksjury’. Volgens deze jury , bestaande uit beleidsprofessionals uit collega-gemeenten, is het de gemeente Noordwijk gelukt om verbinding te leggen tussen sport en andere beleidsterreinen, waarbij sport het middel is om andere beleidsdoelen te realiseren. Collega-gemeenten betitelen het initiatief als “een modern project dat voor een groot deel voldoet aan samenhang met het sociaal domein, iets waar veel gemeenten moeite mee hebben. Hiermee is het een mooi voorbeeld voor andere gemeenten.”

De gemeente Noordwijk heeft hiervoor geen dikke beleidsnota geschreven, maar is gewoon aan de slag gegaan. Noordwijk stimuleert het sociaal ondernemerschap bij sportverenigingen en het creëren van domein overstijgende netwerken, betrekt beleidsmedewerkers en portefeuillehouders Jeugdzorg, Volksgezondheid, Wmo, Lokaal Loket en participatie bij het traject. Via een creatief proces zijn nieuwe projecten bedacht en ontwikkeld (o.a. ‘Sportief voor werk’ op Sportpark Duinwetering, ‘Reuring in de samenleving’ van ’s-Heerenloo en ‘Friends United’ van stichting PIT).

Deze aanpak past bij de veranderende overheid. Ook wordt de output gemonitord en daarmee toont Noordwijk aan dat sport uitstekend gebruikt kan worden als verbindend en ondersteunend middel in de samenleving,

‘De maatschappelijke functie van sport’ bewijst de kracht en meerwaarde van sport in een veranderend krachtenveld waarin het moet opereren. Veel gemeenten worstelen met de vraag hoe sport goed te positioneren in de ontwikkeling van de decentralisaties binnen het sociale domein. Dit is een opgave voor zowel binnen als buiten het gemeentehuis. De Noordwijkse aanpak laat zien dat sport goed kan meebewegen in deze veranderde context en in staat is om het ambtelijk apparaat, organisaties/verenigingen en bovenal mensen, in het bijzonder kwetsbare groepen, sociaal en sportief actiever te maken!

Lees hier meer informatie over het winnende Noordwijkse initiatief ‘De maatschappelijke functie van sport’.

Geplaatst op: 28 september 2016