VSG-helpdesk voor onderzoeksplicht RVS ophangsystemen

Tijdelijke helpdesk voor gemeenten en exploitanten

zwembad

Vanaf 1 juli 2016 heeft Minister Blok de Regeling Bouwbesluit 2012 aangepast en zet daarmee een onderzoeksplicht in voor de problematiek van niet-resistent roestvaststaal in zwembaden. Dit betekent dat eigenaren van overdekte zwembaden verplicht worden om voor 1 januari 2017 onderzoek naar toepassing van RVS in hun zwembad te laten uitvoeren.

Vereniging Sport en gemeenten heeft alle gemeenten geïnformeerd over de brief van Minister van Wonen en Rijksdienst, Stef Blok, van 30 juni 2016, waarin hij de Tweede Kamer informeert dat hij zijn voornemens van 14 december om de onderzoeksplicht volgens het zorgplichtartikel 1a van de Woningwet in te zetten voor de aanpak van de problematiek van niet-resistent roestvaststaal in zwembaden per 1 juli 2016 ook daadwerkelijk heeft geëffectueerd.

De minister geeft in zijn schrijven aan dat de daarvoor noodzakelijke wijziging van de Regeling Bouwbesluit 2012 met ingang van 1 juli 2016 in werking treedt (Staatscourant 2016, 33491). Op basis van deze onderzoeksplicht moeten eigenaren van overdekte zwembaden een onderzoek laten uitvoeren voor 1 januari 2017. Het onderzoek moet aantonen dat er in een zwembad geen “niet-resistent roestvaststaal” aanwezig is op plaatsen waar breuk kan leiden tot persoonlijk letsel. Gemeenten kunnen het onderzoeksrapport opvragen en handhavend optreden als niet is voldaan aan deze onderzoeksplicht. Gemeenten zijn in ca. 90 % van de gevallen de juridisch eigenaar van publiekstoegankelijke zwembaden in Nederland.

Inventarisatie

Vereniging Sport en Gemeenten, NPZ-NRZ en Recron hielden in 2015 een inventarisatie onder de 1033 overdekte zwembaden. Dat onderzoek werd uitgevoerd door het Mulier Instituut, waarover de gemeenten al eind december 2015 werden geïnformeerd. Het onderzoek bestond uit een inventarisatie onder de 1033 overdekte zwembaden. De belangrijkste uitkomst was dat in nog 67% van de zwembaden sprake is van niet-resistent roestvaststaal en dat 92% hiervan onvoldoende inspecties uitvoeren. Deze resultaten waren voor minister Blok de aanleiding de Tweede Kamer eind 2015 te informeren en een wettelijke onderzoekszoeksplicht voor roestvaststaal aan te kondigen.

Aanbeveling

Gemeenten zijn naast toezichthouder vaak ook juridisch eigenaar. De juridisch eigenaar draagt in principe de meeste verantwoording en moet er voor zorgen dat de Woningwet wordt nageleefd. In die ‘dubbelrol’ moet de gemeente onderhoud en reparaties (laten) plegen, waardoor het gebouw blijft voldoen aan de voorschriften van het nu dus gewijzigde bouwbesluit.

Keurmerk Veilig en Schoon

Het Keurmerk Veilig & Schoon dat door zo’n 250 zwembaden wordt gevoerd heeft in haar eisen aangepast aan dit besluit. Zwembadexploitanten moeten nu aantonen dat zij dit onderzoek hebben gedaan en hebben gedeeld met het “bevoegd gezag”. Gemeenten kunnen er zo vanuit gaan dat een zwembad met het Keurmerk Veilig & Schoon ook voldoet aan de nieuwe eisen.

Helpdesk

Vereniging Sport en Gemeenten heeft een tijdelijke HELPDESK ingericht om gemeenten en exploitanten hierbij te ondersteunen. Voor vragen kunt u terecht bij Ton van de Braak, telefoon 06 – 21 71 1615 of Peter Goedhart telefoon 06 – 25 04 7343.

Geplaatst op: 21 september 2016