Wat betekent de nieuwe opzet pupillenvoetbal voor gemeenten?

In het kader van het plan ‘Winnaars van Morgen’ heeft de KNVB uitgebreid onderzoek gedaan naar de optimale wedstrijdvormen voor pupillen. Daarbij is onder meer gekeken naar experimenten, het buitenland en naar andere sporten. Het uitgangspunt was altijd het voetballertje zelf: wedstrijdvormen die het beste aansluiten op hun plezier en ontwikkeling. Het idee is dat pupillen vaker aan de bal komen. Om jonge voetballertjes vaker aan de bal te krijgen, is het plan om de wedstrijdvormen voor de pupillen van 5 tot en met 11 jaar aan te passen aan de leeftijd. In het kort: hoe jonger de kinderen, des te minder spelers en des te kleiner de veldjes. De nieuwe opzet zal stapsgewijs worden ingevoerd.

Nieuwe wedstrijdvormen
Pupillen onder 8 en 9 jaar zullen in de vernieuwde opzet op een kwart voetbalveld partijtjes van 6-tegen-6 spelen. Het seizoen daarop starten de teams van onder 10, onder 11 en onder 12 met de nieuwe wedstrijdvormen. De jongste voetballers (onder 6 en 7 jaar) blijven in onderling verband op de vereniging kleine partijtjes spelen. Richtlijn voor kinderen onder de zes jaar 2-tegen-2, en onder zeven jaar 4-tegen-4.

Gemeenten betrokken
In overleg met een kleine afvaardiging gemeenten is eind vorig jaar gekeken naar de consequenties voor gemeenten. Volgens berekeningen van de KNVB heeft de nieuwe opzet geen gevolgen voor de veldcapaciteit. In onderling overleg met clubs zal goed moeten gekeken naar benodigde spelmaterialen, zoals extra doeltjes, om de veldjes uit te zetten.

De grootste consequenties zijn voor de clubs. Ondanks dat volgens de KNVB 82 procent van de amateurclubs de nieuwe plannen omarmd, zijn er tal van clubs die vraagtekens stellen bij de manier waarop ze dit moeten gaan organiseren.

Kijk hier voor een volledige uitleg over de nieuwe opzet door de KNVB.

Consequenties voor gemeenten? Vragen en antwoorden!
Naar aanleiding van deze nieuwe wedstrijdvormen stelde Vereniging Sport en Gemeenten een aantal vragen over de consequenties voor gemeenten op en legde die aan de KNVB voor.

Vraag en antwoord invoering nieuwe spelvormen pupillenvoetbal KNVB

Geplaatst op: 25 januari 2017