Uitgebreid overzicht workshops Inspiratiedag VSG-Noord “De maatschappij verandert, en jij dan?”

Donderdag 11 april 2019 – Euroborg en Sportcentrum Europapark - Groningen

Ronde 1: 11:00 – 12:30 uur

1. Technische rondleiding door Sportcentrum Europapark, het nieuwste sportcentrum van Groningen, door Hilvert Doornkamp.
    Tijdens de technische rondleiding neemt Hilvert Doornkamp je mee door Sportcentrum Europapark. Hilvert was bouwmanager Sportcentrum Europapark en vertelt je over hoe er in Sportcentrum Europapark is omgegaan met de thema’s; co-creatie tussen gemeente en Noorderpoort, duurzaamheid en sportbeleving.
    Locatie: Sportcentrum Europapark.
  2. De Beweegbox, door Berry ten Pas.
    Meer en betere gymaccommodaties in Nederland. Met die ambitie begonnen de initiatiefnemers in 2014 aan de ontdekkingstocht die tot de Beweegbox heeft geleid. Uitdaging, interactie en beleving staan centraal in de Beweegbox. De Beweegbox onderscheidt zich met een vierkante vloer van 16 x 16 meter. Deze vloer is te verdelen in vier kwadranten waardoor in kleinere groepen effectiever kan worden gesport. De Beweegbox biedt ruimte aan zowel traditionele, moderne als toekomstgerichte beweegvormen voor alle leeftijden. Kom en luister naar het verhaal over de gymzaal van de toekomst.
    Locatie: Hitachi stadion skybox EVTC.
  3. Mobiez, door Jeffrey Zweers (Actieve workshop!).
    Kunnen sportaccommodaties niet wat sneller aangepast worden aan de eisen van deze tijd? Ja, dat kan met MobieZ. Vernieuwingen op het gebied van onderwijs, sport en leisure komen daarmee sneller beschikbaar in een sportaccommodatie. Kern van MobieZ is dat een deel van de sportinventaris niet permanent beschikbaar is in de accommodatie. Deze MobieZ materiaalsets rouleren tussen locaties en zijn daar een bepaalde periode beschikbaar.
    Locatie: Sportcentrum Europapark Sporthal.
  4. Omgaan met mondige gebruikers, door De Voorzitters.
    In deze workshop zal Mick Hartstra er voor zorgen dat je eerder agressief /ongewenst gedrag herkent en daar beter mee leert omgaan. In het eerste deel van de workshop wordt de theorie kort toegelicht. In het tweede deel ga je zelf aan de slag in tweetallen. Er wordt geoefend met elkaar en Mick in de rol van trainingsacteur. Mick is op dat moment de agressieve klant, de opgewonden ‘overmondige’ bezoeker, de treiter puber of andere situaties die voorkomen of je hebt meegemaakt. Hoe ga je hiermee om? Hoe stop je de agressie? Daaraan ga je in deze interactieve workshop werken.
    Locatie: Hitachi stadion BoerenBox.

Ronde 2: 14:00- 15:30 uur

1. Technische rondleiding, door het Hitachi stadion (FC Groningen stadion) door Andre Snakenborg.
    Tijdens de technische rondleiding zal de manager accommodatiezaken je meenemen door het Hitachi stadion. Onderweg kom je meer te weten over FC Groningen, zijn werkzaamheden als manager accommodatiezaken en het onderhoud van het stadion. Hij neemt je mee langs het gras, veldverwarming en energie in combinatie met duurzaamheid. Kortom een uniek kijkje achter de technische schermen van het stadion.
    Locatie: Start Entree Hitachi Stadion.
  2. Jij en co creatie, door Marjolijn van Wijk (gemeente Groningen), Simon Henk Luimstra (gemeente Emmen) en Reinier Luimstra (gemeente De Fryske Marren).
    In deze workshop worden de theorie en de praktijk van co creatie gekoppeld. Co creatie is een vorm van samenwerking waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van het proces. Co creatie gaat niet vanzelf. In deze workshop gaan we aan de slag met wat je nodig hebt om samen met inwoners, sportverenigingen en organisaties te kunnen co creëren. Ook laten we een praktijkvoorbeeld zien van een sportnota die met co creatie tot stand is gekomen.
    Locatie: Hitachi stadion skybox EVTC.
  3. Mobiez, door Jeffrey Zweers (Actieve workshop!).
    Locatie: Sportcentrum Europapark Sporthal.
  4. Modernisering zwembad Tropiqua, door Mark Bakker.
    De maatschappij verandert en daarbij ook de verwachtingen en wensen van de zwembadbezoekers. Het zwembad Tropiqua in Veendam is daarom in de afgelopen periode gemoderniseerd. De modernisering is op vier vlakken uitgevoerd om te voldoen aan de wensen van bezoekers, de concurrentie een stap voor te blijven, toekomstbestendig te zijn en om meer bezoekers te trekken. De vier vlakken zijn: aangezicht, glijbanen, interactieve speelelementen en buitenterrein. Er is één centraal thema geïmplementeerd en er wordt sinds de modernisering actief gebruik gemaakt van een mascotte: Tropie. Tropie wordt ingezet als levend beeldmerk van Tropiqua.De mate waarin een modernisering kan plaatsvinden is uiteraard afhankelijk van de concurrentiepositie van het zwembad in de regio. De resultaten zijn vooralsnog zeer positief. Bezoekcijfers laten in januari februari 2019 een groei zien van 16% ten opzichte van bezoekcijfers in 2018.
    Locatie: Hitachi stadion BoerenBox.