AED voor de hele buurt

In gemeentelijke sportcomplexen is waarschijnlijk een AED (automatische externe defibrillator) aanwezig. Die AED hangt mogelijk binnen bij de entree of in de kantine. Prima voor elkaar, toch? Moet daar verder dan nog iets mee? Ja, zegt de Hartstichting. Het is van essentieel belang dat die AED’s 24/7 beschikbaar zijn voor de hele buurt en aangemeld zijn bij het reanimatieoproepsysteem HartslagNu!

Waarom 24/7 beschikbaar voor de buurt?

Elk jaar krijgen zo’n 17.000 mensen een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Dat kan in een sportaccommodatie of op een sportveld gebeuren, maar veelal in of om het huis. Dag en nacht. Binnen de eerste 6 minuten reanimeren en bij een schokbare hartritmestoornis defibrilleren met een AED biedt een overlevingskans van 50-70 procent. Elke minuut latere inzet van een AED, verlaagt de overlevingskans met 10 procent. Een ambulance heeft gemiddeld 8 à 10 minuten nodig om bij het slachtoffer te komen. Daarom is het belangrijk dat een AED in de buurt altijd beschikbaar is.

Het Geheim van Samen

Het kan voorkomen dat de AED van een sportcomplex het dichtst bij een slachtoffer is en het snelst beschikbaar. “Sportaccommodaties hebben een sociale en maatschappelijke functie. Doordat ze vaak in de buurt van woonwijken liggen zijn ze uitermate geschikt om daar een AED op te hangen en aan te melden”, zegt Marianne Spoelstra. Zij is projectleider AED’s van de Hartstichting. “AED’s die aangemeld zijn bij het oproepsysteem HartslagNu, kunnen direct door burgerhulpverleners worden ingezet als 112 gebeld wordt. Zorg dus dat de AED is aangemeld; dat kan levens redden”. Dát is wat de Hartstichting verstaat onder Het Geheim van Samen. Samen voor elkaar zorgen met buurtbewoners die kunnen handelen en een aangemelde en snel beschikbare AED om levens te redden in de buurt.

Marianne Spoelstra, projectleider AED’s van de Hartstichting

Aan de buitenkant

Het is belangrijk dat zoveel mogelijk AED’s dag en nacht beschikbaar zijn. Dat betekent in een buitenkast aan een pand, maar ook bij een omheining van een sportterrein aan de buitenkant van een hek. Een AED in een zaal of kantine is na sluitingstijd niet meer bereikbaar en kan dus niet worden ingezet om een leven te redden. Spoelstra benadrukt: “snelle inzet van een AED is cruciaal. Zorg dus dat de AED snel bereikbaar is door hem buiten op te hangen en als het terrein is afgesloten met een hek, hang hem dan buiten het hek”.

Aanmelden in 3 stappen

De beheerder van de AED doet een aanmelding in een paar stappen.

1. Noteer vooraf het type- en serienummer van de AED, de verloopdatum van de elektroden/pads en de accu/batterij.
  2. Meld de AED aan via de Hartstichting.
  3. Vermeld gegevens van de contactpersoon en het adres waar de AED hangt.

Bij een oproep van de AED, krijgt de beheerder een bericht van oproepsysteem HartslagNu dat de AED mogelijk wordt gebruikt.

Vragen?

Mail met de Hartstichting bij vragen: aed@hartstichting.nl

Facts rond hartstilstand en reanimatie

• Er zijn 8.000 reanimaties per jaar. In meer dan 75 procent van de gevallen start een omstander met reanimeren voordat de ambulance er is.
  • In meer dan 50 procent van alle reanimaties sluit een omstander een AED aan vóór aankomst van een ambulance.
  • Burgerhulpverleners zijn gemiddeld 2,5 minuten sneller ter plaatse dan de ambulance. Daardoor kan sneller een schok met een AED worden toegediend, vooral in de woonomgeving. En dat geeft een betere kans op overleving.
  • 50 procent van de slachtoffers heeft nog nooit eerder hartklachten gehad.

Geplaatst op: 17 september 2019