Agendaonderwerpen

Digitale werkconferentie 10 juni 2020

Deze werkconferentie en bijbehorende werksessies worden digitaal begeleid door Kyra van Leeuwen en Etienne Verhoef van Start2Create op een manier die anders is dan anders. Per werksessie word er gekozen voor toepassing van een bijpassende werkvorm om uit de werksessie het maximale te halen.

1. Clubkadercoaching als fundament van vitale sport- en beweegaanbieders

Sportverenigingen kunnen een grote bijdrage leveren aan de maatschappelijke doelstellingen
van gemeenten. Alleen vergeten we soms dat de sportverenigingen het vaak al lastig vinden om hun eigen kerntaken op orde te hebben. In het Nationaal Sportakkoord wordt daarom het ondersteunen van trainers en coaches bij sportverenigingen als een belangrijke opdracht voor de komende jaren gezien. Dit moet bijdragen aan de grotere missie waar het deelakkoord naar is vernoemd: Naar een Positieve Sportcultuur en Vitale sport- en beweegaanbieders. De clubkadercoach biedt dat steeds meer mensen daadwerkelijk tot in lengte van jaren te blijven sporten.

Een clubkadercoach is een buurtsportcoach die zich inzet bij het opzetten, uitvoeren en inbedden van trainersbegeleiding op de club. Het is dus een professional met een pedagogische achtergrond.

Steeds meer verenigingen zien de meerwaarde van het structureel begeleiden van hun trainers en coaches. Maar waar begin je? Hoe werkt dat precies? En hoe zorg je dat het opleiden en begeleiden van trainers op de club een normaal verschijnsel wordt? Daar kan de clubkadercoach bij helpen. Een leuke en inspirerende video over clubkadercoaching vind je via deze link.

2. Verbeterde kansen voor gemeenten en sport in Europa

Nederland maakt slechts mondjesmaat gebruik van de mogelijkheden die Europa biedt. Is dat koudwatervrees of is er behoefte aan meer kennis of ondersteuning? De Europese Unie biedt verschillende mogelijkheden voor internationale samenwerking in de sport. Het kan gaan om kennisuitwisseling, gezamenlijke projecten of zelfs het uitwisselen van medewerkers of vrijwilligers.

Welke vragen leven er bij gemeenten over de kansen en belemmeringen voor Europese samenwerking en financieringsmogelijkheden? In deze interactieve sessie geven wij inzicht de Europese ontwikkelingen aan de hand van enkele voorbeelden en gaan we de dialoog aan over de vragen die leven. Vragen die wij aan u hebben zijn: In hoeverre is uw gemeente op Europa gericht? Welke kennis heeft u in huis over Europese subsidies en heeft u behoefte aan meer ondersteuning. Zo ja, in welke vorm?

3. Bouwen aan bouwstenen voor een beweegvriendelijke omgeving

Vroeg of laat krijgt iedereen op zijn manier te maken met de omgevingswet. Bijvoorbeeld, het leveren van input en expertise op gebied van sport, bewegen en gezondheid wanneer het gaat over de gezonde leefomgeving in de omgevingsvisie. VSG heeft in 2018 de Handreiking Sport, Bewegen en omgevingswet geschreven om te stimuleren en ondersteunen de verbinding tussen deze beleidsvelden tot stand te brengen. Vandaag willen we weer een stap verder gaan, van visie naar uitwerking. Hoe concretiseer je vervolgens ambities of doelen voor een gezonde en beweegvriendelijke leefomgeving uit de omgevingsvisie? Welke keuzes zijn verstandig om uw gemeente beweegvriendelijk in te richten?

Martijn van Eck (Kenniscentrum Sport en Bewegen) en Maartje Kunen (Fontys Sporthogeschool) zetten graag met u een volgende stap. Daarvoor vragen we een korte voorbereiding. Alle deelnemers aan deze sessie vragen we de (concept) omgevingsvisie van zijn/haar gemeente toe te sturen en bij de hand te hebben voor deze sessie (deelnemers ontvangen hierover nog een apart bericht).

De resultaten van deze sessie, zijn niet alleen waardevol voor uzelf maar helpen ons ook bij de ‘Bouwstenen beweegvriendelijke omgeving voor omgevingsprogramma en omgevingsplan’, die we in een samenwerkingsverband van Vereniging Sport & Gemeenten, Kenniscentrum Sport & Bewegen en Fontys Sporthogeschool en enkele gemeenten, ontwikkelen als vervolg op de handreiking Sport, Bewegen en omgevingswet (VSG, 2018).

4. Inclusief sporten en bewegen: Mogelijkheden en beperkingen van het lokale sportbeleid.

Een open en verkennend gesprek over wat je wel maar ook niet kunt bereiken op het gebied van inclusief sporten en bewegen. Wat zijn de grenzen van het lokale beleid en waar liggen de echte kansen. Wat is de rol van de lokale overheid en wat is de rol van maatschappelijke partners. In gesprek met elkaar over wat we nu eigenlijk werkelijk kunnen doen, waar de beperkingen liggen en wat realistisch en haalbaar is. We richten onze kritische blik op de uitvoeringswerkelijkheid van het lokale “inclusieve” sportbeleid.

5. Voorzieningenplanning 2.0, ondersteuning in planning van sportvoorzieningen

De planning van sport- en beweegvoorzieningen in een gemeente kent een verschillende aanpak. In veel gevallen wordt teruggegrepen op kengetallen en planningsrichtlijnen, voor zover deze er zijn. Deels wordt voortgebouwd op sportlocaties die in de historie daar zijn ontwikkeld. Enkele gemeenten hebben eigen normen ontwikkeld of implementeren moderne technieken om tot een passend voorzieningenniveau te komen. Voorzieningen die qua inrichting en programma toegesneden zijn op de behoeften van sportaanbieders en gebruikers.