Analyse en uitkering aanvragen SPUK SPORT 2019

Gemeenten hebben in totaal voor 228 miljoen euro aangevraagd, terwijl het totaal beschikbare budget is vastgesteld op 152 miljoen euro. Naar aanleiding hiervan en in overleg met VNG/VSG heeft het ministerie van VWS samen met het ministerie van Financiën een analyse gemaakt van de overvraging en blijkt dat deze uiteenlopende redenen kent (zie kamerbrief).

Zo is in overleg met gemeenten bepaald dat kosten van de aan de gemeenten ‘verbonden lichamen’ (sportbedrijven) onder de werkingssfeer van de SPUK vallen. En blijkt uit de analyse dat er in de bouwsector een forse prijsstijging heeft plaatsgevonden in de afgelopen jaren. Naar aanleiding van de analyse is besloten om het plafond van de SPUK structureel op te hogen met 22 miljoen euro. Deze maatregel resulteert in een verhoging van het plafond van de SPUK SPORT voor 2019 van 152 miljoen euro naar 185 miljoen euro. De maatregelen die hiertoe zijn genomen leest u in de brief.

Het plafond wordt naar rato verdeeld indien het plafond is bereikt. Aangezien het bedrag van het plafond hoger wordt, ontvangen gemeenten voor de activiteiten waarvoor zij een specifieke uitkering hebben aangevraagd een hoger percentage vergoeding, namelijk 82 procent. In 2021 zal het ministerie van VWS op basis van de gerealiseerde kosten de aanvragen van de gemeenten definitief vaststellen. Daarbij is het mogelijk om onder bestede middelen opnieuw in te zetten.

Kamerbrief over analyse aanvragen specifieke uitkering stimulering sport (24 sept. 2019)

Bekijk ook het dossier Sport & BTW

Geplaatst op: 25 september 2019