Brede SPUK – Update – Bijeenkomsten, profielen en meer

Alle 342 gemeenten hebben een aanvraag ingediend voor de Regeling specifieke uitkering sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis 2023–2026, ook wel ‘de Brede SPUK’ genoemd. Met de middelen van de Brede SPUK worden gemeenten in een goede uitgangspositie gebracht om de in het GALA en het Sportakkoord II gemaakte afspraken na te komen.

Bijeenkomsten Gezond en Actief Leven, Integraal Zorgakkoord en Sportakkoord II

Om gemeenten te ondersteunen bij de uitvoering van en de verbinding tussen het Gezond en Actief Leven Akkoord, Integraal Zorgakkoord en Sportakkoord II, organiseren VNG en VSG in samenwerking met GGDGHOR Nederland, GGD-en, RIVM en kennis- en ondersteuningspartners in het voorjaar van 2024 meerdere bijeenkomsten. In deze bijeenkomsten gaan we in op actuele ontwikkelingen rondom de akkoorden, organiseren we themasessies en faciliteren we uitwisseling. Daarbij spelen we zoveel mogelijk in op vraagstukken die in de verschillende regio’s leven.

De bijeenkomsten Gezond en Actief Leven, Integraal Zorgakkoord en Sportakkoord II zijn bedoeld voor beleidsmedewerkers, projectleiders en regiocoördinatoren van gemeenten en adviseurs van de GGD die betrokken zijn bij IZA, GALA en Sportakkoord II.

FAQ’s Brede SPUK, GALA, Sportakkoord II en BRC

Hier vindt u een overzicht van veelgestelde vragen over de akkoorden, de Brede SPUK en GALA/IZA:

FAQ Brede SPUK GALA Sportakkoord II versie 17 mei 2023

FAQ GALA en IZA versie 7 augustus 2023

BRC profielen

In de bestuurlijke afspraken Brede Regeling Combinatiefuncties 2023 – 2026 wordt onder 1b gesproken over 6 profielen (en een aantal afgeleiden daarvan) die lokaal gehanteerd kunnen worden om de doelen te behalen.

Om gemeenten en werkgevers enig houvast te geven bij het aanstellen en/of continueren van professionals zijn er voor deze rollen profielen opgesteld. De profielen geven houvast bij het aanstellen en/of continueren van de diverse professionals. Lokaal maatwerk blijft uiteraard altijd mogelijk zo lang de doelstellingen in de regeling centraal staan en het duidelijk is dat de functionarissen die hieruit betaald worden daaraan gaan bijdragen.

U kunt de profielen hier vinden.

SISA-indicatoren

Jaarlijks vult u als gemeente de SiSa verantwoording in per onderdeel van de Brede SPUK. De SiSa-indicatoren kunt u hier vinden. Daar vindt u ook een toelichting met voorbeelden voor de verantwoording van de Brede SPUK regeling over het jaar 2023. In 2027 vindt er een eenmalige eindafrekening plaats over de totale periode.

Ondersteuning en kennis

Via de website van het RIVM vindt u verdiepende informatie per doelstelling uit het GALA en Sportakkoord II en een overzicht van kennispartners en ondersteuningsorganisaties. Deze informatie is samen met kennispartijen opgesteld.

Meer informatie over Brede SPUK, GALA en Sportakkoord II vindt u hier.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, mocht u toch nog vragen hebben dan kunt u contact met ons opnemen op 070-3738055, of een mail sturen naar info@sportengemeenten.nl.

, , , , , , , , ,

Geplaatst op: 31 maart 2023