Coronavirus en het sportleven in Gorinchem

Er komt veel op gemeenten af tijdens de coronacrisis. Niet in de laatste plaats hoe inwoners gestimuleerd kunnen worden om toch in beweging te blijven ondanks de maatregelen die vragen dat sportclubs gesloten blijven en dat men zoveel mogelijk thuis blijft. Hoe gaat Gorinchem, sportgemeente van het jaar 2019, daar mee om?

Team Gorinchem Beweegt van de gemeente Gorinchem probeert tijdens deze coronacrisis zijn partners en inwoners zo goed mogelijk te informeren en ondersteunen. Hieronder worden enkele voorbeelden genoemd.

#GorkumseSportChallenge

Vanwege de richtlijnen vanuit het RIVM zijn voor veel inwoners van Gorinchem hun huidige doordeweekse sportactiviteiten niet meer mogelijk.

Daarom gingen enkele Gorkumse spelbepalers, zoals Unitas, GJS, Fysio PP en GorkumTV, samen met Gorinchem Beweegt aan de slag om hier een oplossing voor te bedenken. Door de krachten te bundelen ontstond al snel het idee voor de #GorkumseSportChallenge. Tijdens deze challenge wordt er geprobeerd om zoveel mogelijk kinderen, jongeren en volwassenen thuis of in de tuin in beweging te houden. Iedere dag wordt om 10:00 uur een challenge gepost op social media (op de Instagram– & Facebookpagina van Gorinchem Beweegt) waarin de challenge van die dag wordt uitgelegd. Vervolgens kan iedereen deze op zijn eigen manier nadoen en dat filmen. Door de vele enthousiaste reacties van de inwoners sluiten er steeds meer verenigingen aan bij de uitvoering van deze challenges. Een mooi en gewenst resultaat aangezien onduidelijk is hoe lang de crisis nog gaat duren. Gorinchem stimuleert #Stayathome, niet alleen voor de leuke sportieve challenges maar ook voor de gezondheid van alle Nederlanders.

Kwetsbare doelgroep

Sinds afgelopen jaar beschikt Gorinchem ook over een Seniorenfit programma. Dit om deze doelgroep extra ondersteuning te bieden om fysiek en mentaal fit te blijven. Zeker in de huidige zware tijden voor deze mensen waarin ze minder naar buiten kunnen, lastiger bezoek kunnen ontvangen en een verhoogd risico hebben om besmet te raken met het virus. Daarom hebben werd voor deze doelgroep de ‘beweegbingo!’ ontwikkeld. Gorinchem stimuleert zoveel mogelijk senioren om thuis met de ontworpen bingokaart aan de slag te gaan. Let’s go BINGO!

Scholen

Door de scholen wordt er in samenwerking met Gorinchem Beweegt het thuis(bewegings)onderwijs gestimuleerd. Vele scholen komen zelf al met leuke initiatieven en wijzen hun leerlingen op de dagelijkse challenge vanuit Gorinchem Beweegt. Ook op de middelbare scholen zijn de vakleerkrachten enthousiast en creatief bezig met verschillende challenges om de leerlingen uit te dagen.

Zo probeert men in Gorinchem elkaar te helpen en te ondersteunen in deze bijzondere tijd. De buurtsportcoaches van Gorinchem Beweegt maken ook rondjes door de wijken om met jongeren in gesprek te gaan en hen op een positieve manier te wijzen op de regels vanuit het RIVM. Nu veel van de sportactiviteiten stil liggen proberen zij ook te ondersteunen bij werkzaamheden van andere collega’s. #KrachtvanSamen #Helpelkaar #Gorcumsportvesting!

Meer voorbeelden?

• Op sportindebuurt.nl publiceren wij praktische (creatieve) voorbeelden uit het hele land van o.a. buurtsportcoaches om mensen toch in beweging te krijgen/houden. Op social media zijn ze terug te vinden met #BSCcorona.
  • Kenniscentrum Sport & Bewegen deelt inspiratie en tips om bewegen en sporten te stimuleren via #beweegthuis.

, , ,

Geplaatst op: 30 maart 2020