E-zine Sport & Gemeenten verschenen

Door de coronacrisis verschijnt het magazine Sport & Gemeenten deze keer in aangepaste vorm. Diverse belangen hebben een rol gespeeld bij deze afweging. Dat heeft tot de keuze geleid om in juni te verschijnen met een e-zine van beperkte(re) omvang.

Het digitale e-zine Sport & Gemeenten staat vanaf nu online en kunt u inzien via onderstaande link. U kunt het e-zine tevens in zijn geheel als pdf downloaden. In september ontvangen abonnees Sport & Gemeenten een dubbeldikke editie zoals ze gewend zijn per post.

In het e-zine vindt u onder andere een artikel naar aanleiding van onderzoek van het SCP naar de sociale waarde van sportgroepen. De meeste beleidsmakers die zich bezighouden met het sociale domein, gaan ervan uit dat een sportvereniging of -club een sociale meerwaarde heeft. Door sport en bewegen in groepsverband te stimuleren, kan sociale samenhang worden bevorderd, luidt de redenatie. Of de gewenste sociale samenhang middels sport wordt bereikt, is echter lastig te meten en dus te bewijzen. Het SCP nam die uitdaging aan en deed begin dit jaar een kwantitatief onderzoek naar de sociale waarde van sportgroepen. Daarbij werden niet alleen de verenigingsport, maar ook de commerciële en informele sportgroepen onder de loep genomen.

Ook komt Antje Diertens (D66) aan het woord. Met haar heeft de Tweede Kamerfractie van D66 een woordvoerder Sport die niet alleen een hart heeft voor sport, maar ook een geheugen. Ze volgde een opleiding aan het CIOS en is een groot deel van haar werkzame leven als sportprofessional actief geweest. Kennis en ervaring heeft zij dus beide in voldoende mate. Antje Diertens was als enige woordvoerder bij de totstandkoming van zowel het Preventie- als het Sportakkoord betrokken en ziet als geen ander de dwarsverbanden tussen die twee. In het sport- en beweegbeleid is volgens Diertens dan ook veel meer mogelijk dan nu, als we er collectief maar in zouden slagen de hokjesgeest te overwinnen. ‘Jouw’ domein is ook ‘mijn’ domein.

E-zine

Bekijk het e-zine via onderstaande link of download de pdf. Wilt u in september de dubbeldikke thema-editie ontvangen? Sluit dan nu een abonnement af. Of word lid van Vereniging Sport en Gemeenten. Een abonnement op het magazine is dan inbegrepen.

Sport & Gemeenten juli 2020

Pdf Sport & Gemeenten juli 2020