Enschede wint ‘Beste Initiatief op sport- en beweeggebied 2018/2019

Enschede is met het initiatief ‘Kom in beweging op de Regenboog!’ gekozen tot winnaar van het ‘Beste Initiatief op sport- en beweeggebied 2018/2019’. Deze prijs vormt een apart onderdeel van de ‘Verkiezing Sportgemeente van het Jaar’ die jaarlijks wordt georganiseerd door Vereniging Sport en Gemeenten (VSG), sportkoepel NOC*NSF en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Tijdens het VSG-congres in Emmen ontvingen de winnaars een bokaal.

‘Kom in beweging op de Regenboog!’ krijgt de meeste stemmen van de ‘publieksjury’. Volgens deze jury, bestaande uit beleidsprofessionals uit collega-gemeenten, heeft Enschede een initiatief dat een impuls kan vormen voor andere scholen om het sporten en beweging bij/in school meer prioriteit te geven. Het initiatief wordt bijzonder gewaardeerd door het feit dat de school en haar partners de nek hebben uitgestoken om structureel dagelijks te bewegen ook daadwerkelijk door te voeren. Kinderen bewegen nu veel meer en de eerste effecten zijn reeds zichtbaar. Als pluspunt is aangemerkt dat de nadruk in het gehele concept niet ligt op het gewicht, maar op het plezier in bewegen. Een prachtig voorbeeld dat zeker navolging verdient in andere delen van Nederland.

Het initiatief in het kort

Op basisschool de Regenboog in Enschede sporten leerlingen van groep 1 tot en met 8 structureel elke middag één uur. Om dit te realiseren zijn de schooltijden aangepast. Insteek voor dit project is dat de domeinen sport en onderwijs elkaar gaan versterken. Om een balans te creëren tussen stilzitten en bewegen heeft de Regenboog naast de inzet van technologische middelen ook sport en bewegen een grotere rol laten spelen binnen het onderwijs. Samen met Sportaal (het sportbedrijf in de gemeente Enschede) werd het concept ontwikkeld, geïmplementeerd en waar nodig aangepast het afgelopen schooljaar.

Download hier meer informatie over de aanpak van Kom in beweging op de Regenboog!’.

Foto: Pjotr Wiese

Geplaatst op: 25 september 2019