Factsheet Sporten en bewegen (jong)volwassenen

Volwassen sporters zijn vaak een vergeten groep voor gemeenten, sportverenigingen en fitnesscentra. Kenniscentrum Sport, VSG en NOC*NSF ontwikkelden samen een Factsheet die alle motieven en belemmeringen in kaart brengt, plús 7 oplossingen om deze groep aan het sporten te houden / krijgen. Bruikbaar voor gemeenten en sportaanbieders.

Gemeenten richten zich in sport- en beweegbeleid vooral op de jeugd, op ouderen en op kwetsbare doelgroepen. Ze besteden weinig aandacht aan volwassenen in de leeftijd van 20 – 65 jaar, terwijl er wel veel redenen zijn om dat wel te doen. Het is bijvoorbeeld een grote groep mensen, 77,3 procent van de bevolking. Of het feit dat overgewicht met 27 procent het sterkst stijgt in de leeftijdsgroepen 25 tot en met 45 jaar! Of dat steeds minder mensen voldoen aan de Beweegrichtlijn. Met behulp van de factsheet kunnen gemeenteambtenaren, maar ook sportverenigingen en fitnesscentra aan de slag te gaan om volwassenen meer te laten sporten en bewegen.

Bekijk de factsheet en oplossingsrichtingen op allesoversport.nl.

Geplaatst op: 29 januari 2019