Gemeentelijk sport- en beweegbeleid breder dan sport alleen

Voornaamste doelen lokaal sportbeleid zijn bevorderen gezondheid en meer in beweging brengen van de samenleving

Het gemeentelijk sport- en beweegbeleid is breder dan sport alleen. Het beleid wordt veelal ontwikkeld in samenwerking met andere beleidsafdelingen en in interactie met het lokale speelveld, waardoor de doelen van het sportbeleid gerelateerd zijn aan gezondheid en de bredere maatschappelijke betekenis van sport en bewegen.

Dit zijn enkele conclusies uit de eerste Monitor Lokaal Sportbeleid die het Mulier Instituut in samenwerking met Vereniging Sport en Gemeenten heeft uitgevoerd.

61 procent van de Nederlandse gemeenten heeft in het onderzoek inzicht gegeven in de (politieke) aandacht voor sport, het traject van beleidsontwikkeling, de inhoud van beleid, financiële kaders van het beleid en de monitoring en evaluatie van het beleid. Hiermee is voor 2016 een breed inzicht in het gemeentelijk sportbeleid ontstaan en een basis gelegd om toekomstige metingen aan te spiegelen.

Lees het volledige nieuwsbericht op de website van het Mulier Instituut of download het volledige rapport hier.

Geplaatst op: 5 september 2017