Genomineerde gemeenten Sportgemeente 2016 en Beste Initiatief bekend

slider-verkiezing-sportgemeente-2016-def-3De gemeenten Barneveld, Hellendoorn, ‘s-Hertogenbosch en Noordwijk strijden dit jaar om de eervolle titel. Samen met de gemeente Nijmegen, zijn ’s-Hertogenbosch en Noordwijk tevens genomineerd voor het ‘Beste initiatief 2015/2016 op sport- en beweegbeleid’. De winnende gemeenten  worden op woensdag 28 september bekendgemaakt tijdens het jaarcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in Leeuwarden.

De genomineerde gemeenten

Op basis van de ingevulde vragenlijst én de score op het ‘Beste initiatief 2015/2016’ heeft een adviescommissie  bovenstaande gemeenten genomineerd.  Van de genomineerde gemeenten hebben Barneveld en ‘s-Hertogenbosch eerder deelgenomen aan vorige edities van de verkiezing Sportgemeente van het jaar.  ’s-Hertogenbosch won in 2010 de titel ‘Sportgemeente van het jaar’. Gemeenten Hellendoorn en Noordwijk zijn nieuwkomers binnen de verkiezing en dingen voor de eerste keer mee naar de titel. De gemeenten ’s-Hertogenbosch, Nijmegen en Noordwijk zijn genomineerd voor het ‘Beste Initiatief 2015/2016’ met de projecten:

Publieksjury ‘Beste initiatief 2015/2016′

De winnaar van het ‘Beste initiatief 2015/2016′ wordt gekozen door een publieksjury. Collega-gemeenten vormen deze publieksjury en kunnen tot 21 september 2016 hun stem kunnen uitbrengen op één van deze initiatieven. Elke gemeente kan slechts één keer hun stem uitbrengen. Het initiatief met de meeste stemmen is de winnaar van dit onderdeel van de verkiezing, dat dit jaar voor de vierde keer plaatsvindt.

Vakjury

De vakjury bestaat uit bestuurders/directeuren van toonaangevende organisaties die actief zijn in de wereld van lokaal sport- en beweegbeleid. Onder voorzitterschap van VSG-voorzitter Lucas Bolsius bepalen zij de uiteindelijke winnaar van de titel ‘Sportgemeente van het jaar 2016’.

Op woensdag 28 september, tijdens het VSG-congres in Leeuwarden, maakt de jury de winnaar(s) bekend.

De verkiezing ‘Sportgemeente van het jaar’ wordt dit jaar voor de elfde keer georganiseerd door Vereniging Sport en Gemeenten, NOC*NSF en VNG en heeft tot doel een duurzaam sport- en beweegbeleid bij gemeenten te stimuleren en succesverhalen te delen. Voor gemeenten biedt de verkiezing een podium waarop lokale inspanningen en initiatieven de aandacht krijgen. Deelnemende gemeenten kunnen zich door de verkiezing ‘Sportgemeente van het Jaar’ profileren naar hun stakeholders (zoals inwoners, lokale sportinfrastructuur, bedrijfsleven, overheid, etc.).

Op de website www.sportgemeentevanhetjaar.nl leest u alle informatie over de verkiezing.

Geplaatst op: 1 september 2016