Genomineerde gemeenten ‘Sportgemeente van het Jaar 2019’ bekend

De genomineerden voor de verkiezing ‘Sportgemeente van het Jaar 2019’ zijn bekend. De gemeenten Gorinchem, Almere, Venlo en Simpelveld strijden dit jaar om de eervolle titel. De winnende gemeente worden op woensdag 25 september bekendgemaakt tijdens het jaarcongres van Vereniging Sport en Gemeenten in Emmen.

Sportgemeente 2019

Om voor de titel Sportgemeente van het jaar 2019 in aanmerking te komen, konden gemeenten zichzelf kandidaat stellen. Daarvoor hebben zij gemotiveerd moeten aangeven welke visie de gemeente heeft op lokaal sport- en beweegbeleid én hoe zij dit in praktijk vorm en inhoud geven met de hele gemeente. Hoe zorgt de gemeente er bijvoorbeeld voor dat iedereen die wil sporten ook daadwerkelijk kan sporten? Ongeacht hun inkomen, afkomst, geaardheid of lichamelijke beperking. En met welke partijen werkt de gemeente samen en hoe zorgt zij voor betrokken stakeholders? Wat onderneemt de gemeente om ervoor te zorgen dat er voldoende sportaccommodaties zijn waarin veilig en prettig gesport kan worden? En zijn dit dan ook duurzame accommodaties?

De vier genomineerde gemeenten hebben overtuigend aangegeven dat zij beschikken over een prachtig sportklimaat. Maar wie is uiteindelijk de beste? Dat wordt bepaald aan de hand van werkbezoeken die een speciale beoordelingscommissie binnenkort gaat brengen. Dan kunnen de gemeenten echt laten zien wat ze sportief in huis hebben!

Bekendmaking

Regerend sportgemeente van het jaar – gemeente Rotterdam – heeft dit jaar niet deelgenomen en draagt de titel daarmee over. Dit gebeurt op het VSG-jaarcongres in Emmen, waar de jury op woensdagavond 25 september de winnaars bekend maakt. Hier worden tevens de winnaars van het ‘Beste initiatief op sport- en beweegbeleid 2018/2019’ bekend gemaakt. De gemeenten Enschede, Gorinchem, Venlo en Venray zijn genomineerd en voor deze titel in de strijd.

Geplaatst op: 26 augustus 2019