Genomineerden Innovatieprijs Sportaccommodaties 2020 bekend

De genomineerden van de Innovatieprijs Sportaccommodaties 2020 zijn bekend. Uit de inzendingen selecteerde de adviescommissie onder leiding van voorzitter Pleun Lok drie innovaties: De Draintalent, De Nieuwe Gymzaal en Promax Hydroflex ‘cradle to cradle’.

De Innovatieprijs Sportaccommodaties wordt op donderdag 5 maart voor de vierde keer uitgereikt tijdens de Vakbeurs Sportaccommodaties in de Expo Houten. De innovatieprijs -een gezamenlijk initiatief van BSNC, Vereniging Sport en Gemeenten en NOC*NSF- is bedoeld om nieuwe concepten in de sportsector te stimuleren. Ook willen de drie organisaties de focus versterken op innovatie bij het bedrijfsleven, opdrachtgevers én gebruikers. De winnaar ontvangt een promotiepakket. Het beoordelen van de inzendingen gebeurde op basis van de criteria in het reglement: originaliteit en creativiteit, de aanleiding voor de innovatie, praktische meerwaarde en effectiviteit en promotie vakgebied. En in hoeverre er sprake is van een concreet, gerealiseerd en duidelijk product, project of dienst.

Voorzitter van de adviescommissie Pleun Lok: “Als adviescommissie waren we tevreden met de diversiteit van de inzendingen. Dat zie je ook terug in de nominaties. Opvallend is ook dat het aantal inzendingen wat achter blijft. We weten dat er meer innovaties zijn, maar kennelijk houdt men deze om wat voor reden onder de pet. Terwijl we ook terug horen van bijvoorbeeld de laatste winnaar dat het winnen van de Innovatieprijs hen enorm heeft geholpen heeft met het zetten van vervolgstappen om hun innovatie goed in de markt te zetten. We hopen volgend jaar op meer inzendingen. We dagen mensen graag uit.”

De Draintalent

De DrainTalent -ontwikkeld door Altop Products- is een duurzaam en intelligent bodembeheersysteem dat een complete oplossing biedt voor de uitdagingen die er liggen bij het beheren van een grassportveld. De uitgebreide functionaliteit van de DrainTalent kan volautomatisch ondergronds de water- en luchthuishouding reguleren met digitale precisie. Hierdoor verhoogt men de gebruiksintensiteit en graskwaliteit, vermindert het risico op afgelasten en behoort verdroging tot het verleden. Ook traditioneel sproeien is niet meer nodig. De DrainTalent werkt op basis van een zelfregulerende reactor, aangestuurd door een weerstation, in combinatie met een geavanceerd drainagesysteem. Deze kan water onttrekken uit en toedienen aan de toplaag en zuurstof en meststoffen toedienen in de toplaag.

De Nieuwe Gymzaal

Het bouwen en inrichten van gymzalen gaat al decennialang op dezelfde traditionele manier. Alle ca. 5.500 gymzalen in Nederland zien er hetzelfde uit en voldoen niet meer aan de eisen en wensen van de moderne gebruiker. Daarom ontwierp InFit Beweegconcepten De Nieuwe Gymzaal: een innovatief totaalconcept voor de bouw en inrichting van een gymzaal. De Nieuwe Gymzaal (primair bedoeld voor het bewegingsonderwijs) is opgebouwd uit modules, waaruit de opdrachtgever in overleg met de gebruikers kan kiezen. Dat betekent dat er geen standaard is, maar (bijna) alles mogelijk is. Men kan deze zaal bouwen met gebruikmaking van de ondervloer van een oude gymzaal. De zaal heeft een eigen draagconstructie en is iets breder (15 meter) dan een traditionele gymzaal (12 meter). De Nieuwe Gymzaal is niet meer aangesloten op gas, enorm goed geïsoleerd, voorzien van PV-panelen (zonnepanelen) en wordt alleen verwarmd als het nodig is middels infra-roodverwarming. Doordat de gymzaal volledig demontabel is en alle onderdelen herbruikbaar zijn, is de gymzaal bijna 100% circulair.

Promax Hydroflex ‘cradle to cradle’

Promax Hydroflex geeft kunstvezels een tweede leven. Promax Hydroflex is een type TPE-infill dat ontwikkeld is door FieldturfTarkett. De korrels zijn volledig recyclebaar en kunnen onder meer vervaardigd worden uit gerecycled kunstgras. Van één kunstgrasveld kan men genoeg infill maken voor één nieuw veld. Voor het idee voor Promax Hydroflex moet men terug naar 2010. De directie van FieldturfTarkett wilde meer componenten van kunstgrasvelden zelf ontwikkelen, zodat ze bij de aanleg van velden minder afhankelijk waren van derden. De eerste stap was het ontwikkelen van eigen garen voor kunstgras. Hierna startte men de ontwikkeling van andere onderdelen van kunstgras: infill en een shockpad. Reden hiervoor is dat het bedrijf kunstgrasvelden ziet als één systeem. Dat complete systeem produceert het bedrijf nu in eigen beheer met aandacht voor recycling en circulariteit.

Bekendmaking op 5 maart tijdens Vakbeurs Sportaccommodaties

De winnaar van onze verkiezing wordt bekendgemaakt op donderdag 5 maart 2020, tijdens het Green Tie Event. De genomineerden geven om 16.00 uur een pitch van hun innovatie in ‘de Kantine’.

, , ,

Geplaatst op: 11 februari 2020