Magazine BUURTSPORTCOACH. Gezond en actief leven

Tijdens de Kennisdag Brede Regeling Combinatiefuncties op 7 december jl. werd het nieuwste magazine 'Buurtsportcoach, Gezond en actief leven' gepresenteerd.

Met trots presenteert Vereniging Sport en Gemeenten u het magazine ‘BUURTSPORTCOACH. Gezond en actief leven’, alweer de negende editie van deze serie! De rode draad in dit magazine is de rol van de buurtsportcoach/cultuurcoach in relatie tot een gezond en actief leven. Het biedt u inzicht in wat er op lokaal gebied gebeurt om mensen in beweging te brengen én te houden.

5 belangrijke programma’s en akkoorden over gezonde leefstijl, zorg, sport, cultuur en leefomgeving zijn voor het eerst integraal met elkaar verbonden: Hoofdlijnen Sportakkoord II. Sport versterkt (december 2022), Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC, februari 2023), Integraal Zorgakkoord Samen werken aan gezonde zorg (IZA, september 2022), Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA, februari 2023) en Programma Wonen en Zorg voor Ouderen (WOZO, november 2022).

De verbinding tussen de verschillende programma’s en akkoorden moet het fundament vormen voor gerichte wijk-, lokale- en regionale aanpakken van preventie, gezondheid en sociale basis. Van ziekte en zorg, naar gezondheid en preventie: de ‘Beweging naar de voorkant’.

De gezamenlijke ministeries en VNG/VSG zetten zich in om de komende jaren vraaggericht de toeleiding en begeleiding naar sport-, beweeg- en cultuuraanbod te versterken, zodat meer mensen actief betrokken raken bij en deelnemen aan sport, bewegen en cultuur en daarmee gezonder, actiever en fitter worden.

Sinds dit jaar bestaan zes profielen die lokaal gehanteerd kunnen worden om deze doelen te bereiken (Buurtsportcoach, Cultuurcoach, Combinatiefunctionaris Onderwijs, Clubkadercoach, Beweegcoach en Coördinator Sport en Preventie). De domeinen waarbinnen de functionarissen werkzaam zijn, zijn: Sport, Bewegen, Cultuur, Onderwijs, Preventie, Gezondheid, Zorg en Welzijn c.q. het sociaal domein (zoals sociale zaken inclusief aanpak armoede & schulden). Er is hierbij altijd sprake van een combinatie van minimaal twee domeinen, waarbij sport en/of cultuur leidend zijn.

In dit magazine laten we met name zien hoe de inzet van de functionarissen in de Brede Regeling Combinatiefuncties samenhangt met de doelen die zijn afgesproken in het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Zo werken de professionals aan thema’s als valpreventie, het tegengaan van eenzaamheid en mentale gezondheid.

Dit magazine staat bol van de goede voorbeelden die bij het thema ‘Gezond en actief leven’ passen. Raak geïnspireerd door de voorbeelden en deel ze met elkaar!

BUURTSPORTCOACH. Gezond en actief leven

, , , , ,