Prijzen voor de vijf winnaars van de Innovatieprijs sportaccommodaties 2021

Donderdag 22 april presenteerden de vijf winnaars van de Innovatieprijs sportaccommodaties 2021 in het nieuwe clubgebouw van het Gelderse Angerlo Vooruit hun innovatie aan een panel van deskundigen. Op dit hybride evenement waren de prijswinnaars, het panel en de organisatoren ter plaatse, het publiek volgde de prijsuitreiking online.

Er waren maar liefst vijf winnaars dit jaar; de innovaties waren uiteenlopend van aard én alle vijf klaar om de markt op de gaan, een van de voorwaarden van de Innovatieprijs die is uitgeschreven door de BSNC, Vereniging Sport en Gemeenten, NOC*NSF en Sportinnovator. Het panel bestaande uit Karin van Bijsterveld (NL Actief), Arno Hermans (Sport eXperience) en Rik van Kraaij (RVO) was blij verrast over de pitches van de winnaars en stelde bij elke presentatie een paar verdiepende vragen waardoor het product nog meer ging leven voor de kijkers.

Reacties van de winnaars

De prijs is een aanmoediging om door te gaan. Arjan Knottnerus van Fieldturf Tarkett liet zien dat met het kunstgrassysteem (SuReTec) aan het einde van de levensduur alle componenten na hun scheiding weer met hoge kwaliteit kunnen worden hergebruikt. “Het leuke van deze pitch vond ik dat de panelleden vanuit interesse voor onze innovatie soms ook kritische vragen stelden. Meestal moet ik me verdedigen tegenover concurrenten die toch wat meer de neiging hebben om vooral de negatieve aspecten op te zoeken. Wat ik ook wel snap, maar dit was natuurlijk leuker”.

Winnaar Olaf Bos van Barenbrug had zich goed voorbereid en is blij met de extra aandacht voor hun specifieke expertise; “Ik wilde in mijn pitch van drie minuten duidelijk te maken dat het de grootste uitdaging van Barenbrug is om een uniek graszaad te ontwikkelen in een productieproces waar je 15 tot 20 jaar eerder al de eerste stap voor moet zetten.”

De SmartGoals Urban SkillCourt van W&H Sports, de interactieve tool die een brug wil slaan tussen gamen en sporten, biedt een oplossing voor de groeiende behoefte van sporters om buiten en in de openbare ruimte te sporten. Dat past uitstekend in deze tijd waarin het binnensporten tijdens de lock down periodes niet mogelijk was. Sander de Goede (W&H Sports); “Natuurlijk zijn we blij als we een voucher krijgen, maar voor ons is het al een prijs dat we voor een publiek van veelal branchegenoten mogen pitchen en daarmee ons product onder de aandacht kunnen brengen.”

De innovatie AirSure van Cloud Garden Centronics meet de lucht in gebouwen aan de hand van aerosolen in de lucht. Herman Oving vertegenwoordigt het bedrijf en antwoordt op een vraag van een panellid, dat er nog geen norm bestaat voor de concentratie van aerosolen in de lucht. Dit meetinstrument is daarmee een eerste stap op weg naar meer ‘meten is weten’.

Platgooien of vernieuwen? Dat was het vraagstuk waar de gemeente Tilburg voor stond bij sportaccommodatie Roomley, gebouwd in de 70er jaren. Het werd vernieuwen, en daarbij is dan ook meteen gekozen voor een veel duurzamer gebouw. Het jurypanel meende dat met alle aanpassingen die zijn gedaan, Tilburg een voorbeeld is voor andere gemeenten. Ook daar zijn immers sportgebouwen uit de jaren 70 te vinden. Het budget voor publiciteit kan goed worden besteed aan een promotiefilm!

Tot in 2022!

De initiatiefnemers de BSNC, Vereniging Sport en Gemeenten, NOC*NSF en Sportinnovator kijken tevreden terug op het hybride evenement én op het enthousiasme van deelnemers en de kwaliteit van de inzendingen. Volgens jaar krijgt de Innovatieprijs sportaccommodaties zeker een vervolg; houd onze berichten in de gaten!

Op de foto vlnr: Sander de Goede (W&H Sports), Olaf Bos (Barenbrug), Arjan Knottnerus (Fieldturf Tarkett), Loes van Rijsbergen (architect Roomley Tilburg). Winnaar Herman Oving van Cloud Garden sentronics ontbreekt op deze foto, hij woonde het event online bij.

, , , ,

Geplaatst op: 23 april 2021