Pilot Gecombineerde Leefstijl Interventies en de Buurtsportcoach Plus

Voor 2024 en 2025 zijn er nog plekken beschikbaar!

Vereniging Sport en Gemeenten mag in opdracht van het ministerie van VWS een pilot uitvoeren met een ‘Buurtsportcoach Plus’. Deze Buurtsportcoach Plus is een leefstijlcoach mét verstand van bewegen en is dichtbij, laagdrempelig en toegankelijk. De Buurtsportcoach Plus combineert leefstijlcoaching met het zelf aanbieden van sport en bewegen als onderdeel van de GLI en kan zo bijdragen aan het bevorderen van een gezonde leefstijl en het ondersteunen van deelnemers in het bereiken van hun gezondheidsdoelen.

De eerste enthousiaste groep gemeenten/buurtsportcoaches is inmiddels gestart. De buurtsportcoaches volgen een scholing (geaccrediteerde opleiding tot leefstijlcoach via AVLEG of de Training ‘Beweegreis’ (Hanzehogeschool Groningen/Sport Drenthe) via LAB). Ze komen ook samen in een Community of Practice, begeleid door Kenniscentrum Sport en Bewegen, om van en met elkaar te leren. Het Mulier Instituut verzorgt de monitoring van de pilot.

Geïnteresseerd geraakt? Lees via onderstaande link meer over de pilot en meld je aan! Voor 2024 en 2025 zijn er nog voldoende plekken beschikbaar.

GLI – BSC Plus voorstel gemeenten en partners dec 2023

Deelnemende gemeenten

Benieuwd naar welke gemeenten al deelnemen aan de pilot? Hier is een lijst te vinden van de huidige deelnemende gemeenten:

Bekijk de gemeenten
  • Aalten