Gemeenten spelen een belangrijke rol bij het realiseren van sportvoorzieningen. Het belang van die rol uit zich onder andere in de aanbestedingsprocedure. De opdrachtgever bepaalt de (wijze van) uitvraag. Daarbij laat hij zich uiteraard leiden door wettelijke regels en het eigen (inkoop)beleid. Maar ook ongeschreven regels, maatschappelijke ontwikkelingen en de wensen van de markt kunnen de procedure beïnvloeden. Het wel of niet goed verlopen van het aanbestedingsproces – en daaraan gekoppeld het succes van het eindresultaat – hangt mede af van de mate van ervaring met en kennis van deze invloeden.
Dit document poogt een bijdrage te leveren aan die kennis. Juist nu lijkt dit van belang. Niet alleen zijn in een aantal gemeenten nieuwe bestuurders – potentiële opdrachtgevers – geïnstalleerd na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018, ook de uitvoering van de in juli 2016 gewijzigde Aanbestedingswet doet nog veel procesbelemmerend stof opwaaien.
Aan de vierde druk van ‘Sportief aanbesteden’ zijn drie themasheets toegevoegd, die elk dieper ingaan op een trend of algemene ontwikkeling in aanbestedingen. De thema’s zijn: aanbesteden in een circulaire economie, aanbesteden van de sporttechnische inrichting van binnensportaccommodaties en publiek-private samenwerkingsconstructies (PPS). Bovendien is voor deze vierde druk het overzicht van bedrijven die sportaccommodaties kunnen bouwen, inrichten en/of exploiteren geüpdatet.