Sport & coronavirus – Belangrijke update 9 april

Woensdagavond 8 april jl. heeft bestuurlijk overhedenoverleg financiën plaatsgevonden tussen VNG en minister Raymond Knops van Binnenlandse Zaken. Zoals eerder met u gecommuniceerd betreft het voor gemeenten in relatie tot sport vooral de kosten met betrekking tot derving van (huur)inkomsten, zwembaden, sportbedrijven en dergelijke. Wij trekken daarbij samen op met VNG. Met de minister is afgesproken dat financiële werkgroepen aan de slag gaan die in kaart brengen hoe hoog de kosten voor gemeenten als gevolg van de COVID-19 maatregelen daadwerkelijk zijn in de verschillende beleidsvelden. Binnen twee weken zullen deze werkgroepen rapporteren voor een nieuw bestuurlijk overhedenoverleg financiën.

Vereniging Sport en Gemeenten volgt in samenwerking met het Mulier Instituut vanaf 2015 jaarlijks de ontwikkelingen in de gemeentelijke inkomsten en uitgaven aan sport mede op basis van de IV3-staten. Wij hebben daardoor een nauwkeurig beeld per gemeente van de inkomsten en uitgaven sport. Daardoor zijn wij in staat in de gestelde termijn voor sport daarvan een nauwkeurig beeld te geven.

Ook hebben wij vorige week in samenwerking met het Mulier Instituut een vragenlijst onder alle gemeenten uitgezet in relatie tot de COVID-19 maatregelen en effecten op lokaal niveau. Deze is nog tot en met woensdag 15 april in te vullen. Indien nodig zullen wij u nog benaderen voor aanvullende informatie.

Wij houden u uiteraard van de ontwikkelingen hierover op de hoogte.

Aanvullingen SBI-codes Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS)

De regeling voor sectoren die getroffen worden door de maatregelen van de overheid in de coronacrisis (voorheen het Noodloket) is maandag 30 maart jl. ingegaan. De regeling zet in op het niet meer kunnen betalen van vaste lasten vanwege maatregelen die genomen zijn vanwege het Coronavirus. Ook sportverenigingen en -stichtingen en bijvoorbeeld zwembaden en fitnessclubs kunnen via Economische Zaken een eenmalige tegemoetkoming van 4.000,- euro ontvangen.
Gebleken is dat sommige SBI codes (van de Kamer van Koophandel) geen toegang tot de regeling boden. Hierop zijn inmiddels enkele aanvullingen gekomen. Ook dinsdag 7 april jl. zijn nog enkele nieuwe aanvullingen doorgevoerd. Onder andere de codes voor kantine-exploitatie, buitensport overig en sport/recreatieonderwijs zijn nu toegevoegd. Meer informatie over bovenstaande regeling is te verkrijgen via rijksoverheid.nl.

Hoe omgaan met het in rekening brengen van huur?

De meest gestelde vraag van dit moment is – en blijft dus nog even – hoe gemeenten omgaan met het al dan niet in rekening brengen van huur voor het gebruik van sportaccommodaties. Wij zien dat in de meeste gevallen ervoor wordt gekozen de huur door te laten lopen met de mogelijkheid tot uitstel van betaling. Dit geldt ook voor OZB-heffingen en andere gemeentelijke belastingen. Op een later moment wordt gekeken waar en hoe gecompenseerd moet worden. Met deze handelwijze krijgen sportaanbieders voor het moment wat lucht en creëert de gemeente tijd voor zichzelf om een beter beeld te krijgen van de uiteindelijke coronaschade die in de sportsector optreedt en waar uiteindelijk compensatie het hardste nodig is.

Voor lokale sportbedrijven en zwembaden geldt overigens dat zij voor een deel van de verschillende bekendgemaakte regelingen gebruik kunnen maken. Dit geldt – zij het in een beperktere hoeveelheid – ook voor sportverenigingen.

Informatie

Mocht u vragen hebben over deze informatie en/of andere vragen laat ons dat dan weten via info@sportengemeenten.nl. Wij proberen u dan zo snel mogelijk te antwoorden.

Mocht er aanleiding zijn om u nader te informeren over eventuele aanvullende maatregelen of relevante voorbeelden, dan zullen wij u via deze weg daarvan op de hoogte houden.

Voor actuele informatie over sport- en beweegactiviteiten verwijzen wij u naar ons dossier.

, ,

Geplaatst op: 9 april 2020