Toolkit zwemmen & zwemveiligheid online beschikbaar

Tips, cijfers en praktische voorbeelden

De Nationale Raad Zwemveiligheid (NRZ) en Vereniging Sport en Gemeenten (VSG) hebben samen de Toolkit zwemmen & zwemveiligheid ontwikkeld. De Toolkit is vanaf nu online beschikbaar en bundelt informatie over zwemmen en zwemveiligheid. Ook goede voorbeelden en verdiepende onderzoeken die bijdragen aan meer bewustwording komen samen. De Toolkit moet een aanjager zijn om iedereen op zwemles te krijgen maar ook na het behalen van een diploma te stimuleren te blijven zwemmen.

In Nederland waterland heeft vrijwel elk kind een zwemdiploma. We zijn een land van waterratjes. In de leeftijd 6 tot 16 jaar is om precies te zijn 91 procent trotse eigenaar van diploma A. De cijfers voor diploma C liggen lager, in dat geval gaat het om 32 procent. Hoewel het mooie cijfers lijken, haalt dus toch nog 9% van de kinderen geen zwemdiploma. Daarnaast voldoe je pas aan de Nationale Norm Zwemveiligheid bij het behalen van Zwemdiploma C. Er is daarom meer bewustzijn nodig rond zwemveiligheid. Nederland moet niet alleen zwemvaardiger worden, ook de zwemomgeving moet veiliger. En er zal vaker gewezen moeten worden op risico’s van verdrinking. Om met deze landelijke speerpunten op lokaal niveau aan de slag te gaan, is er nu de Toolkit zwemmen & zwemveiligheid; een dynamisch en overzichtelijk platform met tips, cijfers en veel praktische voorbeelden.

Brede doelgroep en insteek

De informatie is gericht op een brede doelgroep, niet alleen op zwembadmanagers die sowieso al met dit thema bezig zijn. Juist wie verder van de zwembranche af staat -denk aan schoolbestuurders en beleidsmakers van gemeenten- kan hier informatie en inspiratie opdoen. Daarbij zoomt de Toolkit niet alleen in op het leren/blijven zwemmen op zich, maar ook op manieren hoe het aanbod financieel geregeld kan worden. Op basis van aansprekende voorbeelden kunnen gemeenten dan keuzes maken: welke manieren van zwemonderwijs zijn er, wat past bij ons en hoe kunnen we dit financieel regelen?

Aan de slag?

De informatie in deze toolkit kan u helpen om uw inzicht in de problematieken rondom zwemmen en zwemveiligheid te vergroten en biedt u concrete handvatten om met deze thema’s aan de slag te gaan. De informatie wordt up to date gehouden door NRZ en VSG. Ga direct aan de slag: Toolkit zwemmen & zwemveiligheid.

Foto: Gerben Pul

, , ,