Update COVID-19 en sport, 19 december 2021

Naar aanleiding van de persconferentie van demissionair premier Mark Rutte van zaterdag 18 december jl. willen wij u met dit bericht informeren over de specifieke maatregelen voor sport en bewegen. De maatregelen zijn per direct ingegaan en lopen in ieder geval tot en met vrijdag 14 januari 2022.

Zoals we vorige week al in onze verwachtingen uitspraken hebben de ontwikkelingen rondom de omikronvariant aanleiding gegeven tot extra maatregelen. Samen met VWS directie sport, NOC*NSF en sportbonden, Platform Ondernemers in de Sport (POS) en NCTV hebben wij de betekenis van de maatregelen voor sport en bewegen zo goed mogelijk voor u op een rij gezet.

De maatregelen op een rij

Algemeen geldt dat binnensportlocaties gesloten zijn. Buitensportlocaties mogen open zijn tussen 05:00 en 17:00 uur.

Sporten op sportlocaties buiten tussen 05:00 en 17:00 uur

• Volwassenen van 18 jaar: sporten toegestaan met max 2 personen op 1,5 meter afstand exclusief instructeur.
  • Kinderen tot en met 17 jaar: trainingen, wedstrijden onderling met teams van de eigen club toegestaan. Tijdens het sporten hoeft geen 1,5 meter afstand gehouden te worden.

Wat zijn sportlocaties?

• Sportlocaties zijn plekken die redelijkerwijs bedoeld zijn om te sporten. Voorbeelden van sportlocaties zijn een sportpark met voetbalvelden, een atletiekbaan, een klimhal of een golfbaan. Dat geldt niet voor een park of de openbare weg. Bij twijfel bepaalt de gemeente/handhaving of een plek een sportlocatie is.

Sporten buiten (in de openbare ruimte) is toegestaan

• Georganiseerd buiten in de openbare ruimte sporten is ook na 17:00 uur toegestaan. U bent dan met maximaal 2 personen op 1,5 meter afstand exclusief instructeur. U kunt dus bijvoorbeeld samen fietsen, hardlopen, bootcampen of fitnessen in het park.
  • Kinderen tot en met 17 jaar mogen georganiseerd in groepsverband sporten onder voorwaarden bijvoorbeeld in overleg met de gemeente (zoals op Cruyff- en Krajicek playgrounds).

Publiek

• Er is geen publiek aanwezig. Dit geldt voor amateursport en professionele sport.
    • Wedstrijden binnen en buiten worden gespeeld zonder publiek. Ook bij trainingen en andere activiteiten is geen publiek. Dit geldt voor professionals en amateurs.

Uitzondering topsport

• Uitzondering op het sluiten van sportlocaties zijn trainingen en wedstrijden voor topsporters.

Welke topsporters mogen trainen en wedstrijden spelen?

• Onder de categorie profsporters vallen alle deelnemers aan de topcompetities, alle sporters met een NOC*NSF-topsportstatus, alle sporters die een arbeidscontract hebben en/of voor hun inkomen hier afhankelijk van zijn.
  • Het betreft de volgende topcompetities voor zowel mannen als vrouwen:
    • eredivisie en eerste divisie voetbal;
    • (zaal)hockey;
    • basketbal;
    • waterpolo;
    • volleybal;
    • handbal;
    • korfbal;
    • beachvolleybal;
    • honkbal;
    • softbal;
    • rugby;
    • ijshockey;
    • rolstoelbasketbal;
    • zaalvoetbal;
    • cricket;
    • badminton;
    • squash;
    • tafeltennis en
    • marathonschaatsen.

Wie bepaalt wat topsporters zijn?

• In overleg met NOC*NSF en de KNVB is een uitzondering gemaakt voor alle topsporters met een status, topsportcompetities en voetballers uit de Eredivisie en eerste divisie. Het gaat om een selecte groep van ongeveer 1000 voetballers en ongeveer 5000 topsporters uit overige sporten.

Sportkantines

• Sportkantines zijn gesloten.
  • Alleen toiletten mogen toegankelijk blijven op sportlocaties buiten.

Zwemles

• Zwemlessen voor A, B of C-diploma tot 17:00 uur zijn toegestaan.
  • Kinderen tot 18 jaar hebben geen coronatoegangsbewijs nodig.
  • Ouders mogen hun kinderen helpen met omkleden. Zij moeten een coronatoegangsbewijs (CTB) laten zien.
  • Er zijn geen ouders en begeleiders als publiek aanwezig.
  • Ook bij het zwemmen gelden de basisregels.

Gewijzigde protocollen en Q&A’s

De gezamenlijke partners inclusief de zwembaden hebben de protocollen en Q&A’s inmiddels al aangepast. Het valt echter niet uit te sluiten dat er later deze week kleine aanpassingen daarin zullen worden gedaan. Wij zouden u willen vragen de onderaan vermeldde links af en toe daarop te checken. Uiteraard zullen wij u indien nodig informeren als dat substantiële aanpassingen mochten zijn.

Financiële regelingen

Vorige week informeerden wij u al over de verschillende financiële regelingen tot en met 14 januari 2022. Gelet op de verdere beperkingen zal daarmee ook in de verschillende financiële regelingen rekening worden gehouden. Zodra de regelingen gereed zijn zullen wij u daarover informeren.

KNVB Oudejaarsevent E-voetbal (herhaalde mededeling)

Speciaal voor jongeren organiseert de KNVB in samenwerking met eMense en WePlay Esports een online FIFA toernooi tijdens de feestdagen. Gemeenten kunnen tegen een kleine vergoeding intekenen op dit online event waarbij jongeren via het Jantje.gg platform op een leuke manier worden uitgedaagd. De organisatie wordt compleet verzorgd. In de bijlage is meer informatie over dit online toernooi te vinden.
Bent u geïnteresseerd? Neem dan contact op met Nick Hoogebeen, partnershipmanager E-Voetbal, 06 – 12 42 61 55 / nick.hoogebeen@knvb.nl.

Lokaal maatwerk

Tot slot zouden wij u willen vragen terughoudend te zijn met het toestaan van al te “creatieve interpretatie” van de maatregelen die de geest van de beperkingen te boven gaan. De maatregelen zijn op deze wijze eerder al toegepast en daarmee voor de uitvoering ervan zo herkenbaar mogelijk gehouden. Uiteraard blijven wij adviseren wel lokaal maatwerk waar mogelijk te passen.

Nuttige links en contacten

Voor actuele informatie over de maatregelen, specifieke protocollen en vragen en antwoorden, verwijzen we u naar de websites van onze partners met wie we uitvoerig dagelijks contact hebben.

Voor overige vragen kunnen gemeenten contact met ons opnemen via info@sportengemeenten.nl.

, , , , , , ,

Geplaatst op: 19 december 2021