Update COVID-19 en sport: Standpunt Rijk over CTB-plicht zwembaden en zwemlessen

Een uitspraak van de voorzieningenrechter Midden-Nederland van 28 december jl. over het al dan niet verplicht controleren van het Corona Toegangsbewijs in een zaak rondom het leszwemmen in een zwembad in Hilversum is bestudeerd door het Rijk. Hieronder treft u de formele reactie van. Deze reactie wordt ook met alle veiligheidsregio’s gedeeld.

Standpunt Rijk over CTB-plicht zwembaden en zwemlessen:
Naar aanleiding van de uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland over het gebruik van CTB in een zwembad in Hilversum, stelt het Rijk het volgende:

• Aangezien de uitspraak een individuele casus betrof, heeft deze geen gevolgen voor het nu geldende landelijke beleid rondom zwembaden;
  • De voorzieningenrechter kwam tot de conclusie dat hier geen CTB-plicht geldt op basis van een combinatie van twee argumenten:

o    Zwemles (A,B, en C-diploma) is gericht op het verkrijgen van zwemvaardigheid
en betreft daarom geen sport;
o    Het betreffende zwembad wordt (bijna) uitsluitend gebruikt voor de
zwemdiploma’s A, B en C en is hier ook specifiek op ingericht;

• Zwembaden zijn over het algemeen locaties voor de beoefening van sport, waar óók zwemles wordt aangeboden;
  • Voor de publieke binnenruimte van een locatie voor de beoefening van sport (waaronder ook de kleedkamers) geldt een CTB-plicht voor publiek vanaf 18 jaar;
  • Daarom blijft de huidige (landelijke) regel, waarbij de CTB-plicht geldt voor zwembaden overeind.

Derhalve blijft het volgende van kracht:

• Zwemlessen voor A, B of C-diploma tot 17.00 uur zijn toegestaan;
  • Kinderen tot 18 jaar hebben geen coronatoegangsbewijs nodig;
  • Ouders mogen hun kinderen helpen met omkleden. Zij moeten een coronatoegangsbewijs (CTB) laten zien;
  • Er zijn geen ouders en begeleiders als publiek aanwezig;
  • Ook bij het zwemmen gelden de basisregels.

Nuttige links en contacten

Het protocol voor de zwembaden blijft ongewijzigd. Voor actuele informatie over de maatregelen, specifieke protocollen en vragen en antwoorden, verwijzen we u naar de websites van onze partners met wie we uitvoerig dagelijks contact hebben.

Voor overige vragen kunnen gemeenten contact met ons opnemen via info@sportengemeenten.nl.

, ,

Geplaatst op: 10 januari 2022