Update sport en COVID-19, maatregelen COVID-19

Afgelopen maandag 3 januari was zoals aangekondigd de persconferentie over openstelling van het onderwijs per 10 januari a.s. Zoals u heeft kunnen vernemen gaan het Primair en Voortgezet Onderwijs open. Ook voor sport zijn enkele verruimingen bekend gemaakt. Vandaar ook deze Update Covid-19 en sport.

Maatregelen

• Sport voor jeugdigen tot en met 17 jaar op buitensportlocaties is toegestaan tussen 05.00 uur en 20.00 uur;

Toelichting: Voor jongeren tot en met 17 jaar wordt het vanaf dinsdag 11 januari 2022 de huidige mogelijkheid om te sporten tot 17.00 uur op buitensportlocaties verruimd tot 20.00 uur.

Ook tijdens de huidige lockdown zijn gezien het belang dat het Kabinet hecht aan sport in het kader van gezondheid en welzijn buitensportlocaties tussen 05.00-17.00 uur geopend. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als voor de groepsvorming buiten. Dit betekent dat maximaal twee personen van 18 jaar en ouder hier kunnen sporten (exclusief trainer).

Voor kinderen en jongeren t/m 17 jaar geldt hier een afwijkend regime, voor hen geldt immers geen maximale groepsgrootte voor het beoefenen van sport buiten. Ook hoeven zij tijdens sportbeoefening geen 1,5 meter afstand te houden, maar mogen geen wedstrijden en competitie buiten eigen clubverband spelen.

Onder dezelfde voorwaarden is het vanaf 11 januari 2022 toegestaan voor jeugdigen tot en met 17 jaar op buitensportlocaties tot 20.00 uur te sporten, waarmee het voor hen mogelijk wordt om in de vooravond te trainen.

• Lichamelijke Opvoeding (“gym”): ook de (externe) binnensportlocaties kunnen weer open voor het (bewegings)onderwijs, op voorwaarde dat het onderdeel uitmaakt van het curriculum;
  • Schoolzwemmen en “natte gymlessen”: deze vallen eveneens binnen het onderwijscurriculum en zijn dus ook vanaf 10 januari 2022 weer toegestaan. Zwembaden mogen voor dat doel dus opengesteld worden.

Volgende persconferentie

Vrijdag 14 januari is de volgende persconferentie en komt het kabinet met een heroverweging van de geldende maatregelen. Uiteraard zullen wij u informeren over de gevolgen die dat mogelijk voor (lokaal) sport en bewegen heeft.

Nuttige links en contacten

Voor actuele informatie over de maatregelen, specifieke protocollen en vragen en antwoorden, verwijzen we u naar de websites van onze partners met wie we uitvoerig dagelijks contact hebben.

Voor overige vragen kunnen gemeenten contact met ons opnemen via info@sportengemeenten.nl.

, , ,

Geplaatst op: 5 januari 2022