Vernieuwde beleidswijzer sport en bewegen beschikbaar

In 2007 bracht Kenniscentrum Sport de Beleidswijzer Sport en Bewegen uit om beleidsadviseurs van gemeenten te ondersteunen en inspireren bij het opstellen van sport- en beweegbeleid. Nu komt Kenniscentrum Sport met een vernieuwde Beleidswijzer Sport en Bewegen die tot stand is gekomen met medewerking van diverse gemeenten.

Aanleiding voor de nieuwe Beleidswijzer zijn diverse maatschappelijke ontwikkelingen die van invloed zijn op sport- en beweegbeleid. Sport wordt steeds minder alleen doel op zich, maar steeds meer een middel om diverse maatschappelijke doelen en gemeentelijke opgaven te realiseren.

Verandering ten opzichte van vorige versie
Wat nieuw is ten opzichte van 2007, zijn onder andere de overwegingen om wel of geen zelfstandig sport- en beweegbeleid te schrijven. Het is niet altijd nodig om een aparte nota of visie op te stellen. Sport en bewegen kan ook integraal deel uitmaken van gezondheidsbeleid. Sport- en beweegbeleid hoeft bovendien geen dik pak papier te zijn, maar kan ook bestaan uit een schematische weergave van doelen en resultaten.

De Beleidswijzer
De Beleidswijzer is geschreven als handreiking en inspiratiebron voor gemeentelijke beleidsambtenaren uit de sectoren sport, welzijn, gezondheid, onderwijs en ruimtelijke ordening die verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en coördineren van het sport- en beweegbeleid.

De vernieuwde Beleidswijzer Sport en Bewegen kunt u hier downloaden. De beleidswijzer vindt u ook terug bij ons op het Visie & Beleidsplein.

Meer informatie
Voor meer achtergrondinformatie over de nieuwe Beleidswijzer verwijzen wij u naar het artikel hierover op allesoversport.nl

Geplaatst op: 10 maart 2017