Visie & Beleidsplein

Vraag en aanbod van sociaal-wetenschappelijke informatie

een explorerend onderzoek naar de aansluiting van de sociaal-wetenschappelijke informatieverzorging op de behoeften van gebruikers van sociaal-wetenschappelijke informatie in Nederland

Lempert-Lenderink, J. (1987). Vraag en aanbod van sociaal-wetenschappelijke informatie: een explorerend onderzoek naar de aansluiting van de sociaal-wetenschappelijke informatieverzorging op de behoeften van gebruikers van sociaal-wetenschappelijke informatie in Nederland. Amsterdam: Noord-Hollandsche Uitgevers Maatschappij.

Dit rapport geeft de uitkomsten weer van een studie over de relatie tussen vraag en aanbod met betrekking tot sociaal-wetenschappelijke informatie in Nederland. Enkele belangrijke conclusies en aanbevelingen zijn: voor een goede dienstverlening voor de vele gebruikers van sociaal-wetenschappelijke informatie moeten zo snel mogelijk de voorwaarden gecreƫerd worden waaronder een integraal aanbod en raadpleging van sociaal-wetenschappelijke informatie(voorzieningen) op nationaal en internationaal niveau mogelijk wordt; universitaire informatievoorzieningen, die sociaal-wetenschappelijke informatie toegankelijk maken, moeten hun dienstverlening meer 'gebruikers-service' gericht maken; tevens moeten zij in hun dienstverlening meer rekening houden met onderzoekers die in niet-universitaire kring werkzaam zijn; praktijkmensen hebben doorgaans geen grote behoefte aan de gangbare sociaal-wetenschappelijke informatie, omdat deze niet in een voor hen bruikbare vorm toegankelijk is; een uitbreiding in het aanbod van sociaal-wetenschappelijke informatie en de dienstverlening van informatievoorzieningen op het gebied van verwerkte informatie zal nodig zijn om de gebruikers die niet gericht zijn op het zelf selecteren en verwerken van relevante sociaal-wetenschappelijke informatie van dienst te zijn; informatie-intermediairs moeten beter en meer geoefend worden in het onderzoeken van de informatiebehoefte van de gebruikers van een informatievoorziening; studenten aan HBO-opleidingen en universiteiten moeten veel beter onderricht krijgen over informatieprocessen en -kanalen, die relevant zijn voor het vakgebied en de opsporing, selectie en verwerking van informatie.

Uitgever(s): Noord-Hollandsche Uitgevers Maatschappij,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

J. Lempert-Lenderink

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

informatievoorziening
kennisoverdracht