Visie & Beleidsplein

Opvoeden en ontmoeten in de wijk

het ontwikkelen van een gezamenlijke pedagogische visie in de brede school

Verhagen, S., Calkoen, P., Jurrius, K., & Verheijke, J. (2012). Opvoeden en ontmoeten in de wijk: het ontwikkelen van een gezamenlijke pedagogische visie in de brede school. Utrecht: Hogeschool Utrecht.

Opgroeien in verbindende pedagogische omgevingen is goed voor kinderen, maar hoe realiseer je die? Met subsidie van de provincie Utrecht is het lectoraat Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling van Hogeschool Utrecht samen met de Stichting ABC op 1 oktober 2010 gestart met het project "Opvoeden en ontmoeten in de wijk". Het doel van het project is om samen met de betrokken professionals, ouders/opvoeders en wijkbewoners in Amersfoort een gedragen pedagogische visie tot stand te brengen, om zo de (sociale) ontwikkelkansen van kinderen te vergroten. Dit blijkt een uitdagende opgave te zijn. De meeste brede scholen beschikken weliswaar over een pedagogische visie op papier, maar deze leeft in de praktijk vaak (niet of ) onvoldoende. In dit boek gaan we in op het belang van een levende pedagogische visie voor brede scholen en werken we uit hoe bij brede scholen zo'n visie kan worden gerealiseerd. Onze werkwijze bestaat uit acht stappen, waarbij onderzoeken en verbeteren nauw met elkaar zijn verbonden.

Uitgever(s): Hogeschool Utrecht,

Download(s)

Opvoeden en ontmoeten in de wijk : het ontwikkelen van een gezamenlijke pedagogische visie in de brede school

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Stijn Verhagen
Pauline Calkoen
Kitty Jurrius
Jacques Verheijke

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

brede scholen
kinderen
opvoeding
wijken