Visie & Beleidsplein
Sporttoerisme
de weg naar een positiever bestemmingsimago?
een empirisch onderzoek naar de relatie tussen deelname aan de fortis marathon Rotterdam en het bestemmingsimago van de stad Rotterdam
Leeuwen, L. van (2009). Sporttoerisme: de weg naar een positiever bestemmingsimago?, een empirisch onderzoek naar de relatie tussen deelname aan de fortis marathon Rotterdam en het bestemmingsimago van de stad Rotterdam. Tilburg: Universiteit van Tilburg.
In dit onderzoek is onderzocht wat de invloed is van deelname aan de Fortis Marathon Rotterdam op het bestemmingsimago van de stad Rotterdam onder deelnemers. Allereerst is een kwalitatief deelonderzoek uitgevoerd bestaande uit een telefonisch interview en deskresearch onder verschillende websites van de gemeente Rotterdam. Op basis van dit onderzoek zijn de imago-elementen geselecteerd waarop het gewenste imago van de stad Rotterdam en het gepercipieerde bestemmingsimago van de stad Rotterdam onder deelnemers gemeten zijn. Het kwantitatieve deelonderzoek bestaat uit de afname van een vragenlijst onder 117 respondenten voor deelname aan de Fortis Marathon Rotterdam en na deelname aan de Fortis Marathon Rotterdam. Uit de resultaten blijkt dat het gepercipieerd bestemmingsimago van de stad Rotterdam onder deelnemers positiever is na deelname aan de Fortis Marathon Rotterdam. De beoordeling van het gewenste imago van de stad Rotterdam is niet significant gestegen na deelname aan de Fortis Marathon Rotterdam. Tot slot hebben de deelnemers ondanks een positiever bestemmingsimago niet direct de intentie om de stad binnen vijf jaar als toerist te bezoeken.
Uitgever(s): Universiteit van Tilburg,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Laura van LeeuwenTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
belevingimago
scripties
toerisme