Visie & Beleidsplein

Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland

eindrapportage landelijke peiling 2011

Boogaard, M., & Daalen-Kapteijns, M. van (2012). Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland: eindrapportage landelijke peiling 2011. Amsterdam: Kohnstamm Instituut.

De hoofddoelstelling van het project 'Pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland' spreekt al uit de naamgeving: inzicht geven in, en eventueel bijdragen aan verbetering van de pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang zoals die in Nederland momenteel wordt aangeboden. Van daaruit kunnen vervolgens normatieve vragen worden gesteld: op welke punten is die kwaliteit in orde, op welke punten zijn verbeteringen nodig, wenselijk of mogelijk?

De kernvraag van het onderzoek was: Hoe is de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Nederland?

Met als subvragen:

  • Hoe is de kwaliteit van de interacties tussen pedagogisch medewerkers en kinderen?
  • Hoe is de organisatorische kwaliteit van de buitenschoolse opvang?
  • Hoe ervaren pedagogisch medewerkers, kinderen en ouders de pedagogische kwaliteit van de buitenschoolse opvang?

Meegenomen zijn ook enkele extra vragen, o.a.:

  • Zijn er verschillen in pedagogische kwaliteit bij vergelijking van de 'korte' en de 'lange' bso-middagen?

Uitgever(s): Kohnstamm Instituut,

Download(s)

Pedagogische kwaliteit van buitenschoolse opvang in Nederland : eindrapportage landelijke peiling 2011

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Marianne Boogaard
Maartje van Daalen-Kapteijns

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

buitenschoolse opvang
kinderopvang
kwaliteit