Visie & Beleidsplein
Groene schoolpleinen
een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten voor basisschoolleerlingen
Maas, J., Tauritz, R.L., Wal, A. van der, & Hovinga, D. (2013). Groene schoolpleinen: een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten voor basisschoolleerlingen. Amsterdam: Vrije Universiteit.
In Nederland kiezen steeds meer basisscholen ervoor om hun schoolplein groen in te richten. Groene schoolpleinen bevatten een selectie van verschillende groene elementen zoals boomstammen, speelbosjes, heuvels, bloembedden, grasveld, moestuin, amfitheater, dieren, beschutte plekjes, et cetera. De groene schoolpleinen zijn zo ingericht dat ze spelen in en met natuurlijke elementen mogelijk maken. Groene schoolpleinen hebben onder andere tot doel om:
- Leerlingen uit te dagen meer en veelzijdiger te bewegen en te spelen
- Kinderen in contact te brengen met natuur
- Kinderen te leren over natuur
- Een band te scheppen tussen kinderen, ouders en de buurt
- De schoolomgeving beter te benutten als leeromgeving
Groene schoolpleinen vormen mogelijk mede een oplossing voor problemen zoals het gebrek aan bewegen bij kinderen en concentratieproblemen. Met behulp van dit onderzoek is dit nagegaan. Het onderzoek is uitgevoerd tussen april 2012 en maart 2013.
Uitgever(s): Vrije Universiteit,
Download(s)
Groene schoolpleinen : een wetenschappelijk onderzoek naar de effecten voor basisschoolleerlingen
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Jolanda MaasRebekah Tauritz
Ariana van der Wal
Dieuwke Hovinga
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
groenvoorzieningleerlingen
natuur
onderzoeken
primair onderwijs
speelruimte