Visie & Beleidsplein
Kunstminnend Nederland?
interesse en bezoek, drempels en ervaringen
het culturele draagvlak, deel 12
Broek, A. van den (2013). Kunstminnend Nederland?: interesse en bezoek, drempels en ervaringen, het culturele draagvlak, deel 12. Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Hoe kunstminnend is de Nederlandse bevolking? Om deze vraag te beantwoorden, zijn twee deelvragen onderscheiden. Hoeveel mensen zijn in kunst geïnteresseerd en welk deel van die geïnteresseerden bezoekt kunstuitingen? Interesse in de diverse kunstvormen kent twee dimensies: interesse in gecanoniseerde kunst, zoals klassieke muziek, en interesse in populaire kunst, zoals popmuziek. Er zijn meer mensen in populaire, dan in gecanoniseerde kunst geïnteresseerd. Dans telt de minste geïnteresseerden en film de meeste. De geïnteresseerden in gecanoniseerde respectievelijk populaire kunstvormen gaan in gelijke mate daadwerkelijk over tot bezoek. Omdat populaire kunst meer geïnteresseerden telt, telt het ook meer bezoekers. Circa twee derde van de geïnteresseerden gaat niet over tot bezoek. "Het kwam er gewoon niet van" is de meest genoemde reden. Dit duidt op een gebrek aan urgentie of prioriteit. Een sterke interesse vergroot de kans op bezoek en verhoogt de bezoekfrequentie. Het culturele veld staat daarmee voor de uitdaging de interesse van (potentiële) bezoekers verder aan te wakkeren.
Uitgever(s): Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP),
Download(s)
Kunstminnend Nederland? : interesse en bezoek, drempels en ervaringen : het culturele draagvlak, deel 12
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Andries van den BroekTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
cultuurkunst
tijdsbesteding
vrije tijd
vrijetijdsbesteding