Visie & Beleidsplein
"Ze heeft nu eenmaal het mooiste gezichtje"
een verkennende studie naar de mediarepresentatie van het vrouwenvoetbal in Nederland
Peeters, R. (2013). "Ze heeft nu eenmaal het mooiste gezichtje": een verkennende studie naar de mediarepresentatie van het vrouwenvoetbal in Nederland. Utrecht: Universiteit Utrecht.
De representatie in de media is één van de speerpunten van de NWO Sportaanvraag 'Van voetbalvrouwen tot vrouwenvoetbal: Een interdisciplinair onderzoek naar de maatschappelijke impact van meidenvoetbal in Nederland' dat onder leiding van Martine Prange en Martijn Oosterbaan in september 2013 van start gaat en waar dit een pilotstudy voor vormt. Centrale vragen zijn: Hoe heeft de media-representatie van het meiden- en vrouwenvoetbal zich in de afgelopen twintig jaar ontwikkeld en hoe gebruiken voetbalmeiden zèlf de sociale media om te promoten? Om hier antwoord op te geven wordt het voorstel gedaan om enerzijds de traditionele media te analyse aan de hand van vijf bepalende momenten uit de geschiedenis van het vrouwenvoetbal en anderzijds een analyse te maken van het gebruik van social media onder voetbalsters waarin het begrip levensstijl een centrale rol speelt. In deze pilotstudy zal eerst een brede inventarisatie onder diverse media plaatsvinden om zo een goed algemeen beeld te krijgen van de situatie en wat de auteur in staat zal stellen om kritisch te reflecteren op de voorgestelde aanpak. Waar mogelijk zullen aanbevelingen (praktisch, methodologisch of theoretisch) worden gedaan voor het daadwerkelijke onderzoek. Daarnaast zal in deze studie ook gedeeltelijk de diepte in worden gegaan door alvast een begin te maken met een afgebakende media-analyse, die zowel kwantitatieve als kwalitatieve elementen herbergt. Hier zullen drie verschillende media aan bod komen, namelijk twee landelijke dagbladen, het televisieformat van NOS Studio Sport (en het hieraan gelieerde Sportjournaal) en als laatste een applicatie uit de wereld van de nieuwe sociale media, Twitter. De resultaten van de pilotstudy worden in deze rapportage gepresenteerd.
Uitgever(s): Universiteit Utrecht,
Download(s)
"Ze heeft nu eenmaal het mooiste gezichtje" : een verkennende studie naar de mediarepresentatie van het vrouwenvoetbal in Nederland
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Rens PeetersTags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
Nederlandemancipatie
media
voetbal
vrouwen