Visie & Beleidsplein

Meer groen op het schoolplein

een interventiestudie

de effecten van het groen herinrichten van schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind.

Vries, S. de, Langers, F., Donders, J., Willeboer, M.T., & Berg, A.E. van den (2013). Meer groen op het schoolplein: een interventiestudie, de effecten van het groen herinrichten van schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind.. Wageningen: Alterra - Wageningen UR.

Op vier basisscholen, gelegen in Rotterdamse aandachtswijken, is het effect van het groen herinrichten van het schoolplein op de kinderen onderzocht. Een vijfde school fungeerde als controleschool. Het onderzoek bestond uit een voormeting en twee nametingen, waarvan de eerste direct na de herinrichting en de tweede een jaar later plaatsvond. Per meetmoment zijn tegen de 300 kinderen bevraagd en getest, voornamelijk uit de middenbouw (groepen 3, 4 en 5). Niet elke herinrichting bleek even succesvol, bezien door de ogen van de kinderen. Daar waar dit wel het geval was, werd bij de eerste nameting een effect op het sociale klimaat op het plein gevonden en bij de tweede nameting een effect op het welzijn van de kinderen.

Uitgever(s): Alterra - Wageningen UR,

Download(s)

Meer groen op het schoolplein : een interventiestudie: de effecten van het groen herinrichten van schoolpleinen op de ontwikkeling, het welzijn en de natuurhouding van het kind.

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Sjerp de Vries
Fransje Langers
Josine Donders
Matthijs Willeboer
Agnes van den Berg

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

leerlingen
primair onderwijs
speelruimte
welzijn
zelfbeeld