Visie & Beleidsplein
De padvinder en het oude vrouwtje
een pleidooi voor transparante en pluriforme kwaliteit van praktijkgericht onderzoek en aanzet tot integraal prestatiemanagement
Butter, R., & Verhagen, S. (2014). De padvinder en het oude vrouwtje: een pleidooi voor transparante en pluriforme kwaliteit van praktijkgericht onderzoek en aanzet tot integraal prestatiemanagement. Utrecht: Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sociale Innovatie (KSI).
In dit document staat het Kenniscentrum Sociale Innovatie (KSI) uitgebreid stil bij de kwaliteit van praktijkgericht onderzoek en doet het KSI een voorstel om te komen tot een passende vorm van prestatiemanagement voor het praktijkgerichte onderzoek dat zij uitvoert binnen Hogeschool Utrecht (HU). De opbouw van de tekst is als volgt. In deel I staan de auteurs stil bij de vraag wat in hun ogen goed praktijkgericht onderzoek is, en bij de wijze waarop de praktische relevantie van praktijkgericht onderzoek in het werkveld in grote lijnen tot stand komt. De termen bruikbaarheid, innovatie en valorisatie spelen daarbij een belangrijke rol. In deel II doen de auteurs een voorstel voor een prestatiemanagementbenadering. Aan de hand van literatuur wordt uiteengezet hoe het KSI en eventuele andere kenniscentra de kwaliteit van het praktijkgerichte onderzoek zichtbaar kunnen maken en hoe zij deze - intern en extern - kunnen verantwoorden. Daarbij besteden zij tevens aandacht aan de implicaties van hun benadering voor het ontwikkelen van het kenniscentrumonderzoek en voor het ontwikkelen van de onderzoekcompetenties van zowel kenniskringleden als docenten en studenten.
Uitgever(s): Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sociale Innovatie (KSI),
Download(s)
De padvinder en het oude vrouwtje : een pleidooi voor transparante en pluriforme kwaliteit van praktijkgericht onderzoek en aanzet tot integraal prestatiemanagement
Download PDFAuteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
René ButterStijn Verhagen
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
hoger beroepsonderwijskwaliteit
management
onderzoeken
prestatie