Visie & Beleidsplein

Spelen op het schoolplein

een inventarisatie naar de stand van zaken op Nederlandse schoolpleinen

Jantje Beton (2014). Spelen op het schoolplein: een inventarisatie naar de stand van zaken op Nederlandse schoolpleinen. Jantje Beton.

Jantje Beton liet de Onderzoekerij een inventarisatie doen naar de stand van zaken op schoolpleinen in Nederland. Hieronder worden een aantal belangrijke resultaten opgesomd.

  • Buitenspelen is belangrijk voor de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van kinderen. Buitenspelen is een belangrijke vorm van bewegen en draagt hiermee bij aan het tegengaan van overgewicht.
  • Het onderzoek naar interventies die het beweeggedrag van kinderen op schoolpleinen stimuleren is redelijk beperkt. Toch zijn er signalen die erop wijzen dat kinderen meer bewegen op scholen waar meer ruimte is en sport- en spelfaciliteiten zijn. Op scholen waar leerlingen gestimuleerd worden om activiteiten te doen die de lichamelijke activiteit verhogen lijkt ook daadwerkelijk meer bewogen te worden door kinderen. Daarnaast zijn er onderzoeken die laten zien dat het aanbrengen van markeringen op schoolpleinen het beweeggedrag van kinderen stimuleert.
  • In de modelverordening van de VNG staan regels voor de ruimte op schoolpleinen. De omvang van het plein bij basisscholen is gebaseerd op het aantal leerlingen en gaat uit van 3 m2 verharde speelruimte per kind. Bij een school van meer dan 200 leerlingen kan worden volstaan met een oppervlakte van 600 m2 schoolplein. Aangezien de Nederlandse basisschool gemiddeld 222 leerlingen heeft, komen de meeste kinderen er met gemiddeld 2,7 m2 per kind bekaaid af.
  • Voor de voortgezet onderwijsscholen is er geen minimumeis voor de oppervlakte van de buitenruimte in de modelverordening opgenomen.
  • Hoewel het voorzieningenniveau volgens volwassenen relatief hoog is, zijn veel kinderen ontevreden over hun schoolplein: 43 procent vindt zijn schoolplein saaien 60 procent wil meer ruimte voor sport en spel. Daarnaast wil 71 procent van de kinderen meehelpen met de inrichting en het onderhoud van het schoolplein. Groene schoolpleinen worden hoger gewaardeerd door zowel leerlingen, ouders, leerkrachten als directeuren in vergelijking met grijze schoolpleinen.
  • Bijna de helft van de Nederlandse schoolpleinen is na schooltijd niet toegankelijk. Jantje Beton wil dat kinderen vrij buiten kunnen spelen in hun eigen buurt. Het schoolplein kan daarin een belangrijke rol hebben. Daarom ontwikkelt ze samen met scholen, kinderen, buurtbewoners en gemeenten betere schoolpleinen. In de afgelopen jaren zijn meerdere SchoolSpeelPleinen gerealiseerd en vanaf 2013 wordt samengewerkt aan gezonde schoolpleinen.

Uitgever(s): Jantje Beton,

Download(s)

Spelen op het schoolplein : een inventarisatie naar de stand van zaken op Nederlandse schoolpleinen

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Jantje Beton

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

primair onderwijs
speelruimte