Visie & Beleidsplein

Leren loont het langst

duurzaam inzetbaar door leren en groeien in het voortgezet onderwijs

Roekel-Kolkhuis Tanke, I.R. van (2010). Leren loont het langst: duurzaam inzetbaar door leren en groeien in het voortgezet onderwijs. Den Haag: Sectorbestuur onderwijsarbeidsmarkt (SBO).

De kwaliteit van docenten bepaalt de kwaliteit van het onderwijs. De arbeidsmarkt in het onderwijs kent kwantitatieve en kwalitatieve spanningen. Zowel in regio's waar tekorten dreigen als in regio's waar het leerlingaantal krimpt is het belangrijk dat docenten met plezier blijven werken. Ook zij staan in hun loopbaan van tijd tot tijd voor de vraag: hoe kan ik mijzelf blijven uitdagen in mijn werk? In deze publicatie wordt, aan de hand van onderzoek, geïllustreerd dat dit niet enkel een individuele aangelegenheid is. Beeldvorming, patronen in de omgang met elkaar en in de organisatie beïnvloeden de keuzes die mensen maken. Zoals een teamcoördinator zegt: 'Er gaat ook duidelijke invloed uit van de context waarin je werkt: mensen worden daardoor soms beïnvloed om uitdagende dingen niet meer te doen, terwijl ze dat eigenlijk wel zouden willen'. Dit inzicht is bijzonder waardevol. De leidraad in deze publicatie helpt om met dit inzicht daadwerkelijk aan de slag te gaan. De aanpak 'samen onderzoeken - leren - verbeteren' stelt een schoolteam in staat om inzicht te krijgen in de situatie op de eigen school. Greep krijgen op de beeldvorming en gedragspatronen in het eigen team die een belemmering vormen om te blijven leren maakt het mogelijk een leerrijke werkomgeving te creëren. Deze publicatie geeft scholen een praktische handreiking om te bevorderen dat hun medewerkers blijven leren en groeien en daardoor duurzaam inzetbaar blijven in het onderwijs.

Uitgever(s): Sectorbestuur onderwijsarbeidsmarkt (SBO),

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Isolde van Roekel-Kolkhuis Tanke

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

arbeidsomstandigheden
bewegingsonderwijs
voortgezet onderwijs
werknemers