Visie & Beleidsplein
Saus of marinade
kwaliteitsbeleid op scholen voor voortgezet onderwijs
Tjio, I., & Horsman, K. (2006). Saus of marinade: kwaliteitsbeleid op scholen voor voortgezet onderwijs. Utrecht: ISISQ5.
"Ga ik voor de saus of voor de marinade?" Dat was de vraag van een schoolleider die worstelde met het dilemma hoe kwaliteitsbeleid in zijn school het beste kon worden gerealiseerd. Is kwaliteitsbeleid de saus die je van bovenaf moet uitgieten over de school, hier en daar een plek overslaand? Of kan de kwaliteit van het gerecht (de school) verbeteren door de smaakmakers in het gerecht te laten trekken? Deze schoolleider was een van de deelnemers van het zogeheten ABQ-project van toen nog Q5, een pilot met twaalf scholen die met elkaar wilden zoeken naar concrete vormen van kwaliteitsbeleid. Tijdens dit project werd al snel duidelijk dat schoolleiders en kwaliteitscoördinatoren zochten naar een kwaliteitsbeleid dat meer is dan een saus van gegevens en procedures die over de medewerkers wordt uitgestort. Ze gingen op zoek naar kwaliteitsbeleid dat ertoe doet, dat betekenis heeft voor alle geledingen in de school en de kwaliteit van de school merkbaar verbetert. De opbrengsten uit dit project zijn gebruikt voor deze brochure, die een aantal handreikingen biedt die wellicht kunnen dienen om het kwaliteitsbeleid op school vorm te geven.
Uitgever(s): ISISQ5,
Auteur(s)
Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.
Ingrid TjioKees Horsman
Tags van dit artikel
Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.
beleidbewegingsonderwijs
kwaliteitsmanagement
voortgezet onderwijs