Visie & Beleidsplein

Systematisch werken aan onderwijskwaliteit vo

q5-aanpak met handreikingen, suggesties en voorbeelden

Horsman, K., & Tjio, I. (2008). Systematisch werken aan onderwijskwaliteit vo: q5-aanpak met handreikingen, suggesties en voorbeelden. Utrecht: Q5.

'Ga ik voor de saus of voor de marinade?' vroeg een deelnemer van een belangrijk pilotproject zich van Q5 eens af. Net als andere schoolleiders worstelde hij met het dilemma 'giet ik kwaliteitsbeleid van bovenaf als een saus uit over de school, hier en daar een plek overslaand, of probeer ik de kwaliteit van het gerecht (de school) te verbeteren door smaakmakers erin te laten trekken?' Die prangende vraag was een van de redenen voor het schrijven van de Q5-brochure 'Saus of marinade'. Veel uit die uitgave is hier opnieuw gebruikt, maar er is ook veel nieuws toegevoegd. Gebleven is de opvatting dat praktijkervaringen leidend zijn. Ook deze publicatie bevat daarom geen denkbeelden, suggesties of voorbeelden die niet in scholen zijn uitgeprobeerd of met scholen zijn besproken.

Uitgever(s): Q5,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Kees Horsman
Ingrid Tjio

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beleid
bewegingsonderwijs
kwaliteitsmanagement
voortgezet onderwijs