Visie & Beleidsplein

Bekwaamheidseisen in de school

op weg naar versterking beroepskwaliteit leraren

Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs (2010). Bekwaamheidseisen in de school: op weg naar versterking beroepskwaliteit leraren. Utrecht: Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs.

In 2008 heeft de staatssecretaris van OCW, mevrouw J.M. van Bijsterveld, het LPBO per brief verzocht om uitspraken te doen over de werking van de bekwaamheidseisen in de praktijk van het onderwijs. Het LPBO interpreteert het begrip werking in brede zin en heeft daartoe informatie verzameld en geordend vanuit drie perspectieven: wijze waarop bekwaamheidseisen in de praktijk worden gebruikt, effecten van het gebruik van bekwaamheidseisen en ervaringen met het gebruik van bekwaamheidseisen in scholen. Alle scholen uit de casestudies hebben de bekwaamheidseisen gebruikt, met name voor de opleiding en ontwikkeling van leraren. Door met bekwaamheidseisen te werken, is de aandacht voor de bekwaamheid van leraren toegenomen; reflectie en dialoog hierover worden gestimuleerd. Op meerdere scholen ervaart met problemen in het uitvoeren van het beleid en daarmee komt het ontwikkelen van bekwaamheid door leraren niet overal binnen de school van de grond, ondanks gericht beleid en enthousiasme om 'iets' met de bekwaamheidseisen te doen.

Uitgever(s): Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Landelijk Platform Beroepen in het Onderwijs

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

aanleren
beleid
beleidsevaluatie
kwaliteitsinstrumenten
onderwijs
onderwijsgevenden
rapportage