Visie & Beleidsplein

Over de volle breedte

stand van zaken met betrekking tot het onderwijsaanbod in het basisonderwijs

Inspectie van het Onderwijs (2013). Over de volle breedte: stand van zaken met betrekking tot het onderwijsaanbod in het basisonderwijs. Utrecht: Inspectie van het onderwijs.

Rekenen en taal hebben de laatste paar jaar sterke prioriteit gekregen binnen het beleid van de overheid. Regelmatig werden echter door het veld signalen afgegeven dat een te eenzijdige gerichtheid op de basisvaardigheden ten koste zou gaan van het realiseren van de kerndoelen voor de andere vak- en vormingsgebieden. De inspectie heft daarom een verkennend onderzoek uitgevoerd en beantwoordt in dit rapport twee vragen: besteden scholen meer uren dan voorheen aan de basisvakken en wat is op dit moment bekend over de kwaliteit van de vakgebieden die niet behoren tot de basisvakken. Het blijkt dat het aantal uren dat aan taal en rekenen besteed wordt, in 2012 hetzelfde was als in 1994. Aan de wereldoriënterende vakken wordt meer tijd besteed, maar daarin moeten meer onderwerpen worden behandeld. Over (de invloed op) de kwaliteit in de zin van resultaten op de overige vakgebieden kan geen eenduidige uitspraak gedaan worden; daarvoor is een periodieke, grondige evaluatie van het basisonderwijs over de volle breedte nodig.

Uitgever(s): Inspectie van het onderwijs,

Download(s)

Over de volle breedte : stand van zaken met betrekking tot het onderwijsaanbod in het basisonderwijs

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Inspectie van het Onderwijs

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beleidsevaluatie
onderzoeken
primair onderwijs