Visie & Beleidsplein

De invloed van het dragen van merkkleding door sporters op de percepties (stereotypering en dehumanisatie) van anderen

Colijn, T. (2013). De invloed van het dragen van merkkleding door sporters op de percepties (stereotypering en dehumanisatie) van anderen. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.

Deze studie onderzoekt de invloed van het dragen van merkkleding door sporters op de percepties van anderen. Zo wordt nagegaan of het dragen van merkkleding invloed heeft op hoe individuele sporters en teamsporters worden gepercipieerd. Daarbij wordt er vooral gekeken naar het optreden van dehumanisatie en stereotyperingen. Dit is relevant voor zowel kledingfabrikanten, sporters zelf, trainers en beleidsbepalers binnen de sport. Het onderzoek is opgebouwd aan de hand van een online vragenlijst, waarin respondenten verschillende situaties kregen voorgelegd. Verwacht werd dat sporters in merkkleding meer gedehumaniseerd zouden worden van sporters in merkloze kleding, maar daarvan was alleen sprake bij voetbalteams. Zo werden voetbalteams in merkkleding meer mechanisch gedehumaniseerd dan voetbalteams in merkloze kleding. Verder bleek dat het dragen van merkkleding door voetbalteams een positieve invloed had op de ervaren competentie. Tennissers in merkkleding werden daarentegen als minder sportief en minder betrouwbaar gepercipieerd dan tennissers in merkloze kleding. Hieruit kan geconcludeerd worden dat het dragen van merkkleding zowel positieve als negatieve associaties oproept.

Uitgever(s): Vrije Universiteit Amsterdam,

Download(s)

De invloed van het dragen van merkkleding door sporters op de percepties (stereotypering en dehumanisatie) van anderen

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Tim Colijn

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

beleving
imago
scripties
sportkleding