Visie & Beleidsplein

Movement and cognition

the relationship between gross motor skills, executive functioning, and academic achievement in children with learning disorders

Westendorp, M. (2014). Movement and cognition: the relationship between gross motor skills, executive functioning, and academic achievement in children with learning disorders. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.

Het doel van dit proefschrift was om inzicht te krijgen in de grove motorische ontwikkeling en de mogelijke relaties tussen de grove motorische ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling (executieve functies en schoolprestaties) van kinderen met leerproblemen in het speciaal basisonderwijs in de leeftijd van 7 tot en met 12 jaar. Op basis van de resultaten van het proefschrift volgt een aantal praktische implicaties. Aan de leerkrachten bewegingsonderwijs wordt aanbevolen specifieke aandacht te besteden aan het ontwikkelen van grove motorische vaardigheden tijdens de lessen bewegingsonderwijs. Hierbij is het van belang rekening te houden met niveauverschillen van de kinderen door oefeningen op verschillende niveaus aan te bieden en door kinderen individueel en specifieke feedback te geven. De resultaten onderstrepen het belang van een goede grove motorische ontwikkeling en daarmee het belang van kwalitatief goed bewegingsonderwijs voor kinderen.

Uitgever(s): Rijksuniversiteit Groningen,

Download(s)

Movement and cognition : the relationship between gross motor skills, executive functioning, and academic achievement in children with learning disorders

Download PDF

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Marieke Westendorp

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

cognitieve ontwikkeling
kinderen
leerlingen
lichamelijke ontwikkeling
proefschriften
speciaal onderwijs