Visie & Beleidsplein

Praktijk van de motorische basisvorming

bewegingsopvoeding op de lagere school

structurering van ontwikkelingsgebonden leerinhouden

Clippeleyr, G., & Valck, L. de (1994). Praktijk van de motorische basisvorming: bewegingsopvoeding op de lagere school, structurering van ontwikkelingsgebonden leerinhouden. Leuven: Uitgeverij Acco.

Dit boek is bedoeld voor geïnteresseerde huidige en toekomstige leraren die te maken hebben met het op welke manier dan ook geven van lichamelijke opvoeding. Het boek behandelt tien activiteitsdomeinen, namelijk: praktische vaardigheden, balvaardigheden, springvaardigheden, bewegingskunsten, de spelen, sportspelen en de sporttechnische vaardigheden, ritmiek, expressie en zwemmen. Binnen elk activiteitsdomein zijn er drie ontwikkelingsniveaus of -fasen: eerst ervaren, vervolgens beseffen en tenslotte beheersen. Elke leerinhoud is geplaatst of terug te vinden in het juiste domein en op het juiste ontwikkelingsniveau. Elk activiteitsdomein sluit af met een tabel voor leerstofplanning. Deze tabel kan het vertrekpunt zijn voor het opstellen van een planning.

Uitgever(s): Uitgeverij Acco,

Auteur(s)

Klik op de auteur meer artikelen te zoeken van deze auteur.

Gaston Clippeleyr
Lieve de Valck

Tags van dit artikel

Klik op de tag meer artikelen te zoeken met deze tag.

bewegingsonderwijs
lesmaterialen
onderwijsgevenden
primair onderwijs